VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 dec. 2009

Julkapunen i ugnen!

Hej alla mina vänner!

Såhär dan före dan före dan, så ansåg jag att det var dags att sätta kapunen i ugnen. Fyllde den lite med våra ängschampinjoner osv. Tänkte göra den fem före klar, så att jag kan sätta in den några minuter i morgon då vi skall äta en liten bit av den. (Recept se 26.12) På julafton tänkte vi äta gris-filé och på juldagen är vi bjudna till Slottsfolket. Då blir det väl lite kapun efteråt.

På annandagen hade vi tänkt fara till vår lokalbutik och hämta färdiglagad julmat. Då får vi ju en andra gång se hur julmat kan se ut här. Man behöver bara värma vissa dela av den. Annars är den klar i vacuum.

Först får vi boudins cocktail noir & blanc, vilket ju borde vara små svarta o vita korvar. Och just jo. Vi har ju beställt två portioner och naturligtvis av två varianter. Så vi får även en verrine de st Jacques, vilket är nåt med pilgrimsmusslor.
Sen blir det ballotine de volaille. Nåt med fågel. Och Terrine au saumon fumé, som är kallrökt lax.
Så kommer det feuillite de St Jacques, dvs pilgrimsmusslor igen med smördeg. Den andra portionen innehåller bouchee a la reine. Även det en smördegshistorie med npt bra, gissar jag. Reine är väl kung eller var det drottning?
Se har vi beställt två portioner med rådjursgryta (civet). Och sen kommer det två ostportioner.
Eftrerrätten måste vi tydligen själv hitta på!
Men när man tittar omkring i affärerna och deras promotion så är det nog svårt att veta vad som är julmat - eller ska man säga vad som inte är! De har ju kalkon, kapun, vaktel, pärlhöna och så nöt, gris etc och vidare såg vi idag levande hummer, ostron (som vi köpte) och langustiner och krabbor. Synd bara att helgen är så kort - eller så fortsätter man direkt med nyårshelgen, och tretttondan och några mellanhelger innan påsken!
Nåja. Tur att vi tränat. Senaste helg så tillagade jag just dessa formar, som heter bouches och fyllde dem med lite vildsvampsstuvning och lade på en skiva Morbier-ost. Blev riktigt gott. Och inte så krångligt - faktiskt!


Till huvudrätt testade vi de nyfunna gösarna. Små fina filler, med skinn. Till dem experimenterade jag med frusen - uppvärmd dauphine potatis. Den var gjord på potatis, äggula och smör... Som vanligt lite brysserkål och en rödvinbärsgelé, som bara får stryk av svärmors klassiker.
Från vinkällaren plockade jag en Givry Premier Cru från Côte Chalonnaise o Bourgogne. Vi var ju dit på vinmarknad i våras och detta var ett av fynden. Urläckert vin!
Nå sen hade vi lite ost och ett stycke julstubbe. Vi hittade t o m en miniatyryxa i den när vi tittade närmare.

Tillägg: Kapunen blev färdig och vi avsmakade den med ett litet glas Beaujolaise. Vi kom till att detta blir vår nya jullast. Om vi bara har chansen, så att säga. Det gäller bara att se till att man har den. Skinkan kan man nog.... äta kanske nån gång nång gång igen om många år.... men Kapunens doft, smak, saftighet... recept kommer senare.

(Recept se 26.12)


Inga kommentarer:

Andra sidor