VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 dec. 2009

Julafton i Frankrike!

Hej alla vänner!

Missade ju Kalle, men via radion kan man ändå höra en hel del hemifrån. Så kunde vi ju lyssna till Jussi Björlings julsånger från datorn. Juldekorationer har vi här och mat är det inget problem med, även om vi inte har det vi tidigare varit vana med. Men jag tror att vi kommer att ta en hel del av detta med oss i fortsättningen.








Som aperitive så valde jag att ha foie gras dvs gåslever, nån classic version de gjorde reklam för. Notera den skojiga sågen som följde med. Den bör man ju i fortsättningen alltid ha med! Serverade den på små ! brödbitar, naturell, med fikon och en brioche-variant. Hade dem 2 min i ugn före. Så foie grasen (grasn?!) fick kräma till sig. Serverades med ett litet glas Sauterne, ett sött vin från Bordeaux.
Vi var nöjda.
Sen tog vi den andra förrätten a la Nordic, med mörkt bröd, sill i dill & gräslök och ett litet glas vit Touraine (Sauvignon Blanc). Tur att det finns vinpumpar, så man inte måste dricka upp hela flaskan!
Som huvidrätt så tillagade jag grisfilé med Dauphinepotatis, brysselkål, rödvinbärsgelé och "min" plommonsås. Se Recept. ( I år dock med Portvin) Till den valde jag mitt favoritLoirevin: Saint-Nicolas de Bourgueil. Och då inte bara pga namnet. (Jultomten kallas ju St-Nicolas)
Hade sen en liten ostbricka med Brie de Melun (den är kraftig!), Bleau de Brebis (blåmögel från Pyrenneerna), Leerdammer (ej Googlad) och Fruns valnötsostfavorit.




Sen blev det en liten bit av julstubben. Lade till yxan från förra stubben :)
Och som ni ser nedan så var jag och plockade en mistelkvist från en ek i parken idag. Det hör kanske till julen här. Vem vet. Vi skapar genast nya seder dit vi kommer!



Inga kommentarer:

Andra sidor