VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 dec. 2009

NU är det julafton i Frankrike!



Hej alla mina vänner!
Det var inte min avsikt att narras, men idag var vi över till greveparet/hyresvärdarna på jullunch. Till huvudrätt fick vi vildsvinsstek och till efterrätt blev det mandelkaka. På vinfronten Champagne och St-Emilion. Och så blev det även en liten symbolisk julklappsutdelning. Så julafton var det nog först idag här.
På kvällen blev det "hemma" dvs i flygeln norsk kallrökt lax i smördegsformar med en Haut-Poitou (väster om oss) på Sauvignon blanc.
Till huvudrätt tog vi benen av kapunen, (Recept se 26.12) lite dauphinepotatis och brysselkål och resterna av plommonsåsen. Från källaren hade jag tagit en AC Saumur från Chateau Monreuil-Bellay, som vi besökte för nån månad sen. Länk. Tyckte det skulle passa med slottstappat vin i slottsflygeln efter att vi varit på jullunch på vårt slott!


Och som sagt kapun är nog en av våra nya stora laster. Tyvärr var den bara på tre kilo!
Sen blev det lilla ostbrickan. Ingen ny ost i kylen.
Höll på att glömma fotograferingen, därför är bitarna lite "nötta". :) Och L&T, ni märker väl att er julduk ligger mitt på bordet! Tack!
Hade kasnke tänkt ta julstubbe, men av nån anledning så blev hungern för liten :(

Inga kommentarer:

Andra sidor