VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 jan. 2010

Vaktel på mitt sätt


Hej alla mina vänner!

Så var det dags att tillreda en eller egentligen två vaktlar. Orkade inte ens googla utan gjorde en variant på kapunreceptet, dvs en svampfylld vaktel(r). Fåglar som fåglar, tänkte jag. Dvs gjorde en svampstuvning på våra favoritsoppar (kan säkert använda champinjoner) och pillade in hälften i var vaktel. Så tog jag den tråd jag köpte för kapunen och band fast benen och stekte sen i gåsfett så att de fick lite färg. Saltade och vred lite av en mild pepparblandning. Sen satte jag in dem i ungen på ca 137,8 grader medan vi åt den lilla förrättssalladen. Broccoli och tunna tagliateller har jag gjort förr :)
Serverades med en Saint-Nicolas de Bourgueil, dvs ett vin från Touriane, norr om Loirefloden. Frun tyckte det var gott, men lite lite...
Sen var det dags för ostbrickan. Denna gång med resterna av Klockan, sista biten av Langresen, en blåmögelost och en bit av en "nyhet" dvs Mimoletten. Tyvärr var den nog väldigt hård!
Som efterrätt hade jag planerat en nyhet, som misslyckades, och det tänker jag inte berätta om. Så jag omproviserade med färdoga små smördegsformer, som jag fyllde med äppelsylt resp jordgubbsylt och lade sen på lite creme bryle-glass. Snabbt och inte så jättedumt!

Inga kommentarer:

Andra sidor