VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 jan. 2010

Hjortgryta gör livet lätt!


Hej alla mina vänner!

Fick ju en rejäl bit kött på handtaget häromdagen. Det visade sig vara hjortframdel av ett hondjur. Skjutet av greven i tisdags. Tillrett av mig på lördagen. Tur att man tränat med grytor på älg, nöt, får och rådjur innan.
Nu skulle det bli hjortgryta. Biten var med ett rejält ben och på ca 3,5 kg, så jag började med att skära bort så mycket kött jag kunde. En bit lyckades jag sedan dela, men det stora benet fick vara som det var. Stack ner det i den stora kastrullen och tänkte att det får väl ligga där och koka med ena änden under ytan!
Sen var det bara att steka köttbitarna i omgångar. Hälla i en flaska AC Graves. Hade nämligen redan då varit och valt ut en flaska AC St-Emilion Grand Cru Classe 2007 till maten och då vill jag ha ett liknande vin i grytan. Hade inget vanligt Bordeauxvin i källaren! Men nog några Graves, St-Emilion osv. Det vill ju inte bli att köpa Bordeaux, som här kostar kring 2 e när man får Graves för 4 och St-Emilion för 5... Matvinet hade vi betalt nästan 8e för.
Nå, vinet räckte inte så långt i grytan utan jag fick ju fylla på med vatten. Sen var jag ut och plockade en lång kvist rosmarin, skalade fyra vitlöksklyftor, tog det sista ur en burk med tomatsås, saltade, vred lite ur pepparkvarnen, tog en tsk provensalska kryddor, strödde lite med fyra kryddor, skalade och två morötter, en gul lök, några schalottenlökar och en majrova. Och satte i två tsk brunt socker. Så kunde koket inledas medan jag gick ut på en promenad.
Jag ville nämligen ha med lite enbär. Så efter en rejäl promenad i solskenet så hittade jag en buske med blå bär och jag kunde plocka ca 25 stycken. Att plocka enbär är så trevligt meditativt. Man måste ju nämligen göra det väldigt långsamt dvs försiktigt...
Så fick det koka drygt två timmar innna jag kunde börja plocka upp köttbitarna och pilla bort det kött som ännu var kvar på benen. Benet lade jag sedan på trappan åt slottshunden.

Buljongen silades och fick koka ner, medan jag förberedde svampen.
Hade tagit fram fem påsar eksopp., ca 400g. En kolsvart, damatisk svamp. Kunde kanske ersättas med trumpetsvamp, som ju är mörk. Kokade först på svag värme till vattnet var borta, höjde tempen och lade till lite smör och några finhackade schalottenlökar och så småningom några skivor av en rökt salami. När jag var nöjd pudrade jag över med tre msk mjöl och så började jag hälla över lite av boljongen. Så småningom var buljongen nerkokt och jag vände ner köttet och svampen i kastrullen. Hjortgrytan var klar. En trevlig sysselsättning.
När vi kom hem från vår trevliga utflykt, (se resebloggen) så var det dags att tillreda en snabb omega-3-sallad med kallrökt lax, stenbitsrom, créme fraîse, kapris, avokado och några droppar citron. Avokadon köptes redan inför julen. Ni vet sån där hård, billig som måste få mogna till sig. Men en dryg vecka på tomattallriken i rumstemperatur gör ju susen. En underskattad delikatess!
Ett glas vit Touraine passade bra till.
Så blev det då hjortgryta med tagliateller och svartvinbärsgelé. Snabbt och enkelt efter utflykten.
TILLÄGG: Faktiskt en av de godare grytor jag tillrett, och då har jag ändå vunnit första pris på en fårgryta.
Osttallriken var än en gång enkel att tillreda för att inte tala om feststubben! God planering är halva jobbet!
På söndagen blev det riktigt snabbmat. Ni kan ju ana er till att vi måste fortsätta med ostronen, en sallad med lax och lite ostrester går snabbt att få ihop. Grytan fick sällskap med brysselkål. Ost är ett måste och stubben verkar ju aldrig ta slut! Och efter en så lång helg är det inget problem att hitta riktigt trevliga vinslattar!

Inga kommentarer:

Andra sidor