VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



8 feb. 2010

Måndagsspecialare


Hej alla mina vänner!

Vi brukar normalt inte handla på måndagar, men vattnet (!) höll på att ta slut. Viner har vi nog så vi klarar både att bli insnöade och inregnade!
Normalt handlar vi på tisdagar, då vår Intermarche har 10% på alla produkter med deras märke på, dvs cider och andra basvaror. Dessutom så startar alltid specialpriserna på tisdag-lördag.
På söndag och måndag finns inte några specialpriser.
På torsdag så får man dubbelt upp på deras stamkortspecial. 50 cnt blir -1 € och så vidare. Om man då köper nåt som nomalt är 2,45 och de har -,60 så blir det nästan halva priset. Men det är bara vissa utvalda varor.
Så på måndag finns det inte specialpriser, men de brukar i stället ha varor, som blivit över i helgen, till mycket bra priser. Bakelser och ost, exempelvis :) Och ja ostar. Det är ju bara det att de förpackats inför helgen och fått ca 10 dar "hållbarhet" och så reas de på måndag.
Nu hade de faktiskt några specialpriser i bruk, så vi köpte två burkar creme fraise. De har i februari köp en = få en gratis-kampanj på en del varor. Normalpriset för 500 gr är 1,45. Nu skulle man få två för det. Men så hade de tidigare haft en lapp på sig där det stod att 50cnt dras av i kassan (ett annat specialarrangemang). Vi trodde ju inte att detta skulle gälla, men damen i kassan slog först in det som 2 för 1 och sen -50 cnt * 2, så i slutänden betalade vi alltså 45 cent för två burkar creme fraise a 500 gram. Försök slå det den som kan! Och bästföredatum var 28.2 :)
Så hittade jag tre intressanta ostar. Den runda är en mild vitmögelsost, som heter Chaourse. En AOP-ost från Champagne. Kostade nu 3€ för 250 gram. Nyhet för oss.
Sen hittade jag en annan AOP ost, som heter Maroilles. Från Flandern. Kallas "den gamla stinkbomben", så den får man vara försiktig med. Kan ju vara en ny Gaperon!
Den fyrkantiga var en rökt raclette, som de har på normalspecial för 9,90/kg.
Ni börjar kanske förstå hur vi har lyckats "pressa" vår matbudget med 40%? Det gäller ex. att zic-zaca bland ostarna och välja vad de råkar ha på rest-special och det blir ändå mycket varierande.

Inga kommentarer:

Andra sidor