VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 feb. 2010

Sniglar, kanin och jordgubbspremiär


Hej alla mina vänner!

Igår var vi på en lite utflykt till Chatellerault. Det är hela tre mil dit, men detta var vår första tur dit. Det har bara inte blivit av. (Se resebloggen)
Eftersom vi ju hade åkt så långt och hade lika långt hem, så ansåg vi att vi måste gå ut och äta. Hittade ett enkelt brasserie längs huvudgatan, dvs vi såg att de hade smördegsbakta sniglar till förrätt och det kunde vi bara inte motstå. Så vi gick in vid 12-tiden och stället fylldes snabbt av ca 60 andra mycket pratsamma fransmän.

Vi valde repas complet, vilket innebär fullständig måltid, dvs efter sniglarna så fick jag kaninbullar och till efterrätt valde vi båda en creme brûlé, som var en av de bästa vi fått. Frun sade genast att vi måste hit igen. En sån brûle glömmer hon aldrig. Och visst. Vi har tre mil dit och många sevärdheter osedda och en mycket fin supermarket utanför stan. Bra omväxling till vårt handlande österut.


Ja i supermarketen så hittade vi naturligtvis några nya viner. Man kan ju inte gå förbi en Chablis för 7,50. Eller? Så hittade vi torkade svarta trumpetsvampar eller dödstrumpeter, som de heter på franska. 18€ för 450 gram för oss med stamkundskort. Vi har nu stamkundskort i fyra olika kedjor. Kostar nada och ger ex 20% på torkad svamp. Jordgubbar hittade vi i en supermarket i centrum. Köp2-1gratis gav oss 750 gram för ett kg-pris om 4,24. Inte så illa i premiären.


Hemma lär de aldrig komma ner i det priset. Vi sade ju i våras när vi for härifrån och hade köpt de dyraste gubbarna just för 4€/kg att vi inte köper innan de går under det priset hemma. Vi köpte aldrig eftersom vi väl inte såg dem under 7€.
Jag köpte även ett par joggingskor, så att man blir av med överloppsgrädden så att säga.
Så hittade vi även Chaurche vid deras rätt så välfyllda ostdisk. Tror att jag vet vem som skulle trivas där!
PS Fick en rejäl bit vildsvinsbog från en kulting av våra hyresvärdar, som jag skall "experimentera" lite med i helgen :) Misstänker att den nya svampen kommer med på ett hörn.

Inga kommentarer:

Andra sidor