VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 feb. 2010

Rapphöna och kastanjepuré


Hej alla mina vänner!

I helgen var det dags att plocka fram en eller nåja det blev två rapphönor från frysen.
Tillredde som vanligt utan recept, enligt gängse principer.
Skar bort fileerna och bakbenen. Stekte skroven i smör & ankfett, som sen fick puttra i några glas vin, en hackad morot, en halv gul lök, en skiva kålrot. Lite salt, lite socker, fyra kryddor, timjan, provencalska kryddor och en msk svartvinbärssylt.
Lät en påse rödgul trumpetsvamp smörslungas med en chalottenlök, och svalna av.
Sen tog jag av buljongen och hällde på svampen och lät det koka ner. Och rörde i två msk crema fraise.
Stekte sedan filerna a la carte på lördagen och benen på söndagen. Lät några potatis & morotsbitar steka i pannan med eftersmaken från skorvet.
Serverades med hellagad kastanjepuré och Anjou Village 2004. Var mycket nöjd med tillredningen och vinvalet.
Ostbrickan blev än en gång en six-pack eftersom det var lördag. Chaurche, som är visade sig vara en mycket, mycket krämig och god ost. Maroilles, som har fyllighet. Mycket stark klassas den, men inte långt när som Gaperon, som ju får finnas med för att avsluta ostbrickan.
Fruns nötost var med. Liksom Bleau Laquillen och den rökta racletten.
Eftersom vi varit försiktiga med min äppelpaj, så fanns det ännu kvar små bitar i helgen.

Inga kommentarer:

Andra sidor