VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



9 feb. 2010

Salon de Thé i Galerie National

Ett patisserie låg helt öppet mot trotoaren. Ni känner väl dofterna?


Hej alla mina vänner!
Idag var vi till Tours igen. Bilen skulle få sin nya del, och vi passade på att ta oss en sväng i centrum innan dess.
Var till Turistbyrån och frågade lite råd, som vanligt. Börjar ju känna katedraler och gamla kyrkor, men vi tänkte att om vi nångång får bekanta med på en tur, så kanske vi måste känna till nåt annat :)

Så det blev en liten promenad, där vi till slut hamnade på en shoppinggata. Åtminstone sade de att det skulle vara det. Vi är ju lite obekanta med sånt. Nå vid gatan kunde jag även sen ett patisserie där de bakade sina painar och doften kom långt ut på gatan. Sånt förstår jag mig på.
Vi knallade vidare. Frun var in i nånting och tittade på nånting och där det aldrig fanns nån stol att sitta på som vanligt, så småningom kom vi till Gallerie National. Det såg stort ut och eftersom det snöade (!), så sade jag att där kan det vara varmt och kanske vi kan hitta något att äta.

Och efter att ha passerat en massa oätliga affärer så kunde vi se ett frestande fönster där de markandsförde salta och söta pajer av olika slag. Det var en Salon de Thé, som hette Tarte Julie.
Vi gick in och kunde välja en salt och en söt paj. För mig blev det en "bergspaj" med Cantal och rökt griskött och en paj med fyra frukter och en fruktsås. Lite sallad och en skvätt pilsner för 11 pengar. Lite väl länge hade pajerna varit i ugnen, men på det stora hela ändå helt ok.
Och nu vet vi även var Gallerie Lafayette håller till OM vi skulle behöva veta det :)

Inga kommentarer:

Andra sidor