VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 feb. 2010

IKEA - första och sista besöket?

Hej alla mina vänner!

Som ni ser av rubriken, så har jag faktiskt aldrig tidigare besökt IKEA. En orsak är ju att vi hemma bor lite avsides och har långt dit. Kanske våra grannar varit dit, men vår inredningsstil är ju mer av den gammaldags stilen. Ja, den som fanns innan Ingvar skulle inreda hela landet eller snarare hela världen i sin stil. Så mycket av det vi har så har vi hittat i antikaffärer och på auktioner.
Men så har jag ju läst på andra bloggar att IKEA ju även har nordisk mat och därför valde vi att vika in när vi hade vägarna förbi för typ femte gången. Vår närmaste affär ligger utanför Tours dvs sex mil norrut.
Vi frågade efter matavdelningen och blev först visade till restaurangen, men sen visade de oss till höger. Vi sökte febrilt efter kärror, för vi hade ju tänkt veckohandla. Till slut gav vi upp och gick till avdelningen. Såg att kunder nog gick omkring med diverse i kärrorna, men vi tittade förvånat på "matavdelningen", en liten hörna bredvid en kafeteria. Där hade de lite papparkakor, Kalles och sillar och dyra sylter. Jämför med vanliga affärer verkade ju priserna höga och det fanns ju inget som intresserade. Var fanns färska räkor, foir gras, kanin osv? Vi gick omkring och var besvikna och köpe en Kalles och nångra sillburkar och betalade i kafeterian och for hem.
Det hade tagit oss längre tid att hitta infarten än att gå i affären, men jag valde att inte programmera in den i GPSen. Vad skulle vi här att göra? Vi saknar nog den franska maten betydligt mer därhemma än vad vi saknar hemmamaten här. Dvs vi saknar den saknar vi nog inte alls!
Och eftersom vi ju bor på hyra, så slipper vi ju även besväret att gå och handla i inredningsaffärer. Sängen står ju då alltid färdigt och man behöver inte söka efter skruvar som inte finns. Vi får nöja oss med att gasspisen, tallrikarna, besticken och muggarna har texten IKEA :) Lär vara köpta i Nantes! Om det sen verkligen kan ha varit värt tiden och besväret får hyresvärdarna stå för!


Och sen när vi sitter framför den nya blå franska vedspisen så är det ju naturligvis i en varsin Alvar Aalto-björk-stol, som köpts på, ja ni vet var!

Inga kommentarer:

Andra sidor