VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 feb. 2010

La Ruche i Tours



He alla mina vänner!




Om man besöker staden Tours i Loiredalen så besöker man antagligen även dess katedral St-Gatien. Då måste man komma ihåg att på följande tvärgata 105 Rue Colbert, så finns en liten men naggande god väldigt typisk fransk restaurang, som heter La Ruche. I veckan besökte vi katedralen och restaurangen. På utsidan är den väldigt oansenlig och invändigt så har dne bara tio bord så det gäller att komma i tid.
Denna gång tog jag till förrätt en tallrik med lax på tre sätt. Frun valde karameliserade päron av luftvariant med varm getost.


Till huvudrätt valde jag kalvnjure medan Frun av nån anledning hellre ville ha pärlhöna. Jag har ju länge varit sugen på denna ovanliga men typiska rätt och det var helt ätligt dvs t.o.m. lite gott. Men hemma lär jag nog inte få tillreda den. Och det gör inget för det finns så många delikatesser som vi båda står ut med!


Till efterrätt tog jag den klassiska Île flottante, flytande öar dvs äggvita på en vaniljspegel med lite karamelliserat socker. Inte alls så dumt!

Inga kommentarer:

Andra sidor