VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



6 mars 2011

Tillbaks i Frankrike


Hej alla mina vänner!

Som ni noterat så har vi via omvägar varit på väg tillbaks till Frankrike. Vår första kväll tillbringade vi i Languedoc efter att ha åkt omkring i Roussillon och i trakterna av Tarragona under dagen. Vi körde helt enkelt igenom Katalonien - både på spanska och franska sidan.
Övernattningen var vald så att vi skulle vara nära Atlanten dvs vi såg tom Atlanten - eller en inre vik från hotellrumsfönstret.

Restaurangen var inte någon höjdare. Det mesta hade de inte. Inte ens en Corbieres, som jag beställde. Dvs vi var i Corbieres-distriktet. Så till maten fick vi istället en nykomling för mig nämligen en Cotes de Perignan.2002!. Ja min pasta carbonara fick man inte heller till det utan vi fick båda lax med pasta. Gott i och för sig och en rejäl portion. Man märkte att efter ett tag i såslösa länder, så var vi tillbaka i Frankrike. De har alltid såser!
På väg hem stanande vi en gång på en Shellstation för att få något ätbart. Den lilla snabba dagsbiten; ceasarsmörgås med fikontårta var verkligen en liten enkel höjdare. Kostade väl typ 7,90. I den lilla butiken kunde man även köpa viner (köpte) och konserverad tryffel för 1900€/kg. (köpte inte). Men tänk vad det finns i Frankrike. Överallt!! (Nästan)

1 kommentar:

Karin / bevemyrs blogg sa...

Åhhh, nu längtar jag tillbaka till sommarens hus i frankrike, alla härliga bagerier och all god mat som finns där! Nåväl...man får tåla sig några månader till!:)

Andra sidor