VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 mars 2011

Vin och gastronomimässa i Jaunay-Clan



Hej alla mina vänner!

Så var det dags för en vin, mat, etc-marknad igen. Detta var något vi saknade i Portugal. Vi stötte aldrig på dem där. Här i Frankrike finns det ju dels de marknader, som hålls regelbundet varje vecka. Vissa städer har t.o.m. två gånger i veckan. De är av två typer. Mat- eller "det-mesta-marknad". Oftast det-mesta!
Men sen finns andra typer av marknader. Det kan vara sk loppismarkander, där man även säljer mat. Det kan vara temamarknader ex saffranmarknader, där de ändå säljer en myckenhet av annan mat. Vi var ju på chokladmarknad i våras. Naturligtvis sålde även några vin och en sålde resor till Väst-Indien eftersom de ju odlar choklad där!
I helgen var vi till en marknad, som kallades vin, honung och gastronomimässa. Den hade 200 utställare, varav hälften sålde viner från hela Frankrike. Ibland säljer de ju bara viner från ett distrikt och då är det ju tråkigare - om man inte råkar vara i Chablis förstås.
Tio utställare sålde honung, men sen fanns det ju en sk myckenhet diverse; ost, bröd, ostron, foie gras, men även smycken och porslin. Så smycken används ju vid matbordet :)
Vi var mest intresserade av vinerna. Man måste ju bara vara lite försiktig med smakproverna eftersom vi hade 5 mil hem :) Men de hade ju alla spottkoppar, men Champagnen hade jag nog liite svårt för att spotta.
Hur som helst sökte vi oss fram och hittade en bunt med spännande och goda viner. De trevligaste - och lite udda - var en mousserande från Ain dvs departement nr, där ju Bresse ligger. Känt för bressekyckling och mängder av grodor. Men nån gör även vin.
Så hittade jag ett mousserande vin från Cognac och ett aperitivvin från Armagnac. Även en vin oerhört trevlig bourgogne slank ner i kassen från Auxey-Duresses, som ligger granne med det mer kända Mersault. Vinet var 8€ billigare och jag tyckte t o m att det var godare.
Nedan syns då vår försäljare av vinet från Armagnac sitter och äter korv från Alsace, som han köpt av sin marknadsgranne. Ja, armagnac ligger ju rätt nära Baskien!

Inga kommentarer:

Andra sidor