VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 mars 2011

Kaningryta


Hej alla mina vänner!

I Frankrike är det lätt att få tag i kaninkött. Det säljs normalt i affärerna och ofta även till specialpris. Normalt ligger priset under 10€/kg, men man kan hitta dem för 6-7€/kg. För ett tag sedan gick jag förbi en förpackning med bakben och beslöt nu att tillreda en liten gryta av dem.
Gjorde på normalt sätt dvs stekte benen och kokade dem i ett glas rödvin, vatten, morötter, gul lök och salt och kryddor. Lät svalna och plockade bort köttet. Lät benen koka med en stund, silade och kokade ner.
Så smörslungade jag lite champinjoner, en morot, lite rökt griskött lade till lite senap och så småningom kaninköttet. Serverade med wokad potatis med anis och lite rödvinbärsgelé och ett glas Ventoux från Rhône/Provence. Mild och fint som alltid. Varför ska det bara vara så omöjligt att få tag i det norrut?
>Hade sedvanlig ostbricka. Mögelosten var en nyhet: Velours de Bleu. Se mer i min ostblogg.

Inga kommentarer:

Andra sidor