VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 mars 2011

Stilleben från helgen


Hej alla mina vänner!

Det var inte bara matmässa som gällde i helgen utan även lite egna test. På fredagen blev det lokala färska sparrisar, som jag placerat på några fleuronger från byn och intill några kokta vaktelägg. Över alltihopa hade jag lagt lite hemlagad örthollandaise. Till detta tyckte jag att ett glas Crèmant d'Alsace skulle passa. Eller egentligen till huvudrätten, som var smördegsinbakad kallrökt lax från Norge.
På lördagen hade jag tillrett getfiléer, som fick sällskap med bl.a. en trattkantarellstuvning. Vi fick även genast testa en Haut-Medoc, som vi köpte på mässan tidigare på dagen. Både sparrisen, fetfilén och den diminutiva efterrätten hade jag hittat på en vanlig matmarknad i veckan.
På ostbrickan hade jag placerat en lokal getost i mitten. Den hette bara getost eller egentligen Gevre. Runtikring blev det små bitar av Selles-sur-Cher, Normanville, Pont l'Eveque och lite kvarbliven Bleu de Bresse. Lite mer om ostarna på min ostblogg.
Till efterrätt blev det en liten lokal goding. Påminner lite - mer i formen - om Natal de pasteis från Portugal, men denna hade ingen smördeg. Men med ett litet glas körsbärslikör så blev det riktigt gott.

Inga kommentarer:

Andra sidor