VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 mars 2011

Lite av Portugal i Frankrike


Hej alla mina vänner!

Kämpar på med uppdateringen :) Vi hade ju naturligtvis köpt några flaskor Sherry då vi passerade Jerez de la Frontera, bl.a. en Amontillado. Är ju lite dålig på sherry, men tänkte att man kunde testa den mot lite småplock. Skinka, paté och oliver. Vi var dock mäkta imponerade över den underbara smaken på Amontilladon. Tyvärr - eller egentligen är det väl bra - så finns det så många olika sorters sherry så man blir bara rädd och inte vet var man ska börja. Men denna passade i alla fall på våra tungor och som aperitiv. Tyvärr är hållbarheten inte så bra efter att man öppnat den, men om man pumpar och använder den flitigt så ska det nog ordna sig.
Så råkade de ha musslor på special - och då blev det musslor a la normandie dvs kokta i torr cider och sen lite crème faîse se mitt recept. Till detta testade vi ett glas Muscat Sevre-et-Maine. Ett lite ovanligare vin för oss.
Som efterrätt blev det Pasteis de Nata. Denna gång en egen version. Jag har skrivit mer om den portugisiska natinalbakelsen HÄR. Receptet lånade jag av Öhman, HÄR. Fungerande och bra recept. Ska ännu jämföra mot några andra jag hittat.
Till den tog vi ett litet glas av Beirão, den klassiska hitstäpade likören från Portugal.

Inga kommentarer:

Andra sidor