VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



13 mars 2011

Nystart i Frankrike


Hej alla mina vänner!

Försöker få dagboken uppdaterad. Problem eftersom det hänt en hel del ur matsynvinkel så att säga. Till att börja med så fick vi ju en rejäl påfyllning i vinkällaren. Fick t.o.m. ändra mitt system av utrymmesskäl. Den höga vinställningen står ju lite trångt, så jag kan egentligen inte använda baksidan, men där har jag i alla fall placerat några starviner och söta viner.
På framsidan har jag till höger portugisiska överst och sen Rioja och övriga spanska under. Där har jag inte några luckor eftersom vi ju inte köper såna här.
Till höger har jag då viner från östra Frankrike från norr Alsace, Chablis, Bourgogne, Beajoulais, Cote-du-Rhône till söder Chateauneuf-du-Pape. Billigare till vänster. Dyrare till höger.
Den låga ställningen har viner på båda sidor. På den övre våningen mousserande. Hitåt "västra" Frankrike, men från Roussilon via Bordeaux. På bortre sidan då Loire från väst mot öst. Och på båda sidorna: billigare till vänster. På detta sätt kan jag faktiskt väldigt snabbt hitta den vintyp och pris som jag vill ha.


En gång i tiden - med mycket färre viner - försökte jag ha dem i ett dataregister. Men jag kom ju aldrig ihåg att notera uttagen, så sen stod jag där ett halvår senare och rotade igenom hela lilla förrådet utan att hitta det jag sökte. På detta sätt ser jag ju bra var jag har luckor. Ex billiga Loireviner eller o hemska tanke Champagner :)
Vi inledde genast med ett test av en Rioja. Till detta testade vi vildsvinsinnefilé och var nöjda.
Ostar finns ju igen i mängd och massor. Vi kände ju oss lite handikappade i Portugal.
När det gäller bakelser, så kände vi oss verkligen inte handikappade, men det är ju trevligt att testa gamla bekanta igen. Och dela på dem som vanligt.

Inga kommentarer:

Andra sidor