VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 mars 2011

I boulangeriet (&affären)


Hej alla mina vänner!

Idag tänkte jag ta en med och köpa lite bröd till boulangeriet i den lilla byn där vi bor. Kan ju nämna att kommunen har ca 1500 innevånare. Vi bor mittemellan två centrum, så vi har ett boluangeri på tre km avstånd åt två håll. Numera är det i vår by bättre. Senaste vinter for vi till grannbyn. Men det säger lite om hur nära de finns. Passerar vi byn har vi väl 7 km till följande i en riktning och nio km till ett annat. Kommunen har kring 100o innevånare.
På första bilden syns en del av alla de sk baguetter, som finns. Dvs de som är 400 gram heter pain. Sen har de alla olika namn beroende på hur stora de är och lite hur de är vridna. Men de flesta köper en pain och det är de man ser fransmän på bärandes på foton OCH i verkligheten. Det var full rulle i byn och hälften bar på sina painar. De andra hade inte kommit till affären ännu.
På den andra bilden syns en del av bakelserna i den lilla affären.
Och lite tårtor och chokladgodis har de också. det är lite av hans specialitet.
I veckan var vi till ett annat boulangeri när vi var på piquenique. Där hade de världens godaste pajer, så vi var dit även på hemvägen och köpte sex till och några bakelser. Pajbitarna kostade 1,60/styck. Man fick dem även uppvärmda och då var de ljuvliga att äta ute i naturen med fågelsången omkring.

I veckan var vi även och handlade. Tänkte visa hur Camenberthyllan såg ut. De har inte bara en sort som ni ser :) Förstår ni varför det tar lite längre tid att handla i Frankrike?

Inga kommentarer:

Andra sidor