VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 okt. 2010

Förra veckans matliv


Hej alla mina vänner!

Senaste vecka hade vi besök. Kom inte ihåg att fotografera så mycket mat, även om vi naturligtvis åt en hel del :)
Bland förräterna gick vi igenom de klassiska grodlåren, sniglarna, ostronen och patén. Som huvudrätt bjöd jag på kalvgryta, räkor, och filéer av pärlhöna och kanin. Sista kvällen blev det min variant av den klassiska kalvfilé Oscar.

Vi var tvugna att dricka vittvin pga allergier och jag försökte googla lite på vinförslag. Hittade inget men slank in på ett tydligen populärt recept, som var synnerligen märkligt. De hade gröna sparrisar istället för de klassiska två vita. Oscar hette ju faktikst Oscar II ! Sen skrev skribenten att man skulle ta 400 gram kött för två personer! Vansinnigt. Denna rätt kräver ju lite förrätt och efterrätt och obligatorisk ost, så jag använde ca 120 gram / person.
Vi drack vanlig Chablis till och det gick bra!
Osten varierades under veckan som ostbricka och smördegsinbakad. Och så testade vi lite bakelser, fattiga riddare och chokladbollar från festivalen.

Sista kvällen hade vi ostfinal dvs den lokala getosten i mitten och sedan åtta andra ostar omkring. Mögelostarna var Roquefort, Saint-Agur och bleu d'Augergne. Sedan var där en bit Münsterost och en Camenbert och en bit Comté och tydligen en till :)

Inga kommentarer:

Andra sidor