VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



24 okt. 2010

Gårdstupp a la Loire?


Hej alla mina vänner!

Var och köpte några äggförpackningar av vår lokala äggleverantör och passade på att köpa en görtupp samtidigt. Ca två kilo inklusive hals, huvud, fötter, lever och lite andra inälvor som ju kom med. Bestämde mig för att vi skulle ha kyckling på fredag och lördag och söndag...
Receptet tog jag fråm luften, som vanligt, men eftersom resultatet blev bra, så tänkte jag skriva ner det så jag har något att utveckla i framtiden.
Beslöt att föröka tillreda något som jag sen kallade Tupp a la Loire.









Plockade fram gödtuppen på två kilo. Började med att ta bort fileerna, skära bort benen, dela dem, skära bort vingarna. Stekte bitarna i lite ankfett, saltade och lade bitarna i en stor kastrull med en halv flaska Mâconvin. Skar en morot, två gula lökar i bitar och lade med. Lite timjan, bouqet garni, lite salt, en vitlöksklyfta, ca 10 små champinjoner, en sockerbit och sen tyckte jag det räckte. Fyllde på med vatten och lät det koka några timmar.
Sen var det bara att plocka morötter, lök, hals etc åt hunden. Plocka bitarna åt sidan och sila resten. Det fick koka ner. Så plockade jag köttet från alla bitar och gav benen åt hunden.
Plockade fram ca 10 champinjoner, som jag hackade. Två chalottenlökar fick samma behandling och de fick steka kort. När buljongen var nerkokt, så lade jag i svamp, lök och köttet.
När jag sen skulle servera så stekte jag en filé på fredag och en på lördag. På söndag fick vi endast grytbitar och det var minst lika gott.
På fredag testade vi med ett glas vit (chardonnay) Givry från Côte Chalonnaise och på lördagen blev det ett glas röd Saumur-Chavigny från Loire (Cabernet franc). Båda passade bra.

På lördagen hade vi en synnerligen enkel förrätt dvs färdigköpt terrine på pilgrimsmusslor, som jag bara täckte med en hemlagad majonnäs med lite Dijonsenap, hackad kapris och fransk dragon. Till detta blev det ett glas av den kvarvarande vita Givryn.
Ostbrickan bestod av Bleu de Brebis, Camambert, Brie de Meaux och en lokal getost. Så småningom kommer det info om dessa ostar på min ostblogg.



Om förrätten och osten var lätt, så var det inget mot efterrätten. Tiramisu från affären. Men vad gör man när sex portioner kostar 1,75€? Vi köpte i alla fall! Det är nog så i Frankrike att jag egentligen bara sätter ner energi på huvudrätten. Det andra hittar man så enkelt (och billigt) i affären.

Inga kommentarer:

Andra sidor