VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 okt. 2010

Kastanjer och pärlhöna



Hej alla mina vänner!

Nu är det kastanjsäsong igen! Jag experimenterade ju en hel del senaste säsong, så nu är det bara att välja bästa alternativet. Se recept.
Blev ett glas vit Graves. Inte den mest typiska, men god ändå.





Till huvudrätt hade jag planerat gryta på två pärlhönor. Nå, om hela sanningen ska fram så var det alltså två damer (?), som blivit av med filéerna veckan innan då vi hade besök. Nu plockade jag fram dem från frysen. Tog en halv flaska röd Anjou och lite vatten, havssalt, bouqet garni, två lökar, en morot och en kvist timjan och d:o rosmarin. Så skar jag bort benen och lade skroven att koka några timmar. Under tiden var jag och plockade några franska fjällskivlingar, som jag stekte lite. Plockade bort skroven och pillade bort köttet. Kokade ner buljongen och lade i fjällskivlingarna och sen köttet. Voila! Gott.


Serverades med ett liknande vin som hönsen fick, men lite bättre dvs en Saumur-Champigny.
Osträtten blev inbakad. Tog en varsin bit Chaurse (se ostblogg) och en liten skiva bayonne-skinka. Även det rester :) Lite aprikossylt och ett litet glas Ratafia (rester !) au Marc de Bourgogne. Vi hade höpt den på Château de Pierreclos häromåret. En likör tydligen gjord på Marc de Bourgogne. Ca 19 vol%.




Eftersom negerbollarna ännu inte är slut efter chokladfestivalen, så valde vi att ta en enkel efterrätt!


Inga kommentarer:

Andra sidor