VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



28 dec. 2010

Kapunsoppa

Hej alla mina vänner!

Måste bara som ett tillägg till julmaten och kapunen berätta vad man sen gör när man ätit tre gånger två portioner; dvs en filé räcker till två och ett varsitt ben är lämpligt.
Man gör en underbar soppa, som räcker till ytterligare ca 10 portioner eller mer, beroende på vad man sätter med.
Först lägger man hela skrovet i en stor kastrull och täcker med vatten och kokar upp bara så att det blir rejält ljummet. Då tar man upp alla köttbitarna och pilar ut allt kött, som man ser. Det blir förvånansvärt mycket. Det läggs åt sidan. Så skrovet tillbaks i vattnet och nu får den koka rejält, typ 2 timmar. Så silar man bort skrovet.
Och så fyller man det hala med vad man vill:
1. Rotsaker, några finhackade morötter, en lök, några potatisar.
Låt koka ca en kvart. Och häll i:
2. Några kraftiga, torkade eller rökta korvar, som finhackats.
3. Lite överblivna julärter.
4. Krydda enligt smak, curry, timjan, lite salt.
5. Man kan ju sätta nån vinslatt om man råkar ha kvar.

Koka upp och njut! En kapun är verkligen både god och dryg. Vi ser fram emot nästa jul redan, och nån gris kommer vi nog aldrig mer att ha.

Min smak säger att detta ska göras som soppa och inte som gryta/stuvning och orsaken är enkel. Kapunen innehåller väldiga mängder av gélatinämnen. I mitt fall, så fick vi ju med fötterna, som jag stekte upp och lade med. Detta ger ju mycket gelé. Men redan som den är så innehåller den VÄLDIGT stora mängder gelé. Detta betyder att när soppan blir kall så stelnar den! Den som inte är van med detta kan tro att det beror på att den är väldigt fet. Visst innehåller den ju smakrikt fett, men jag tror nog att gelatinet är den största boven. Om man då kör ner volymen så vet jag inte riktigt vad som händer. Jag skulle i alla fall inte föröka göra den kort.

Inga kommentarer:

Andra sidor