VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



26 dec. 2010

Jul i Portugal


Hej alla mina vänner!

I år var det svårt eller egentligen lätt att planera julbordet. Redan senaste helg hade jag öppnat en burk med rökt fisk från Riga, som kallades Rigas Guld. Vilken fisk det är vet jag inte. Mindre än strömming i alla fall. Så har man rökt den och sedan marinerat den. Och GOD var den, så den fick hamna på julbordet tillsammans med lite nypotatis och en creme fraisesås med lite svart rom. Ett glas vit Alentejano tog vi till. Och det var nog sista gången vi köpte vittvin från det distriktet.
Sen var det dags för kapunen, som nu efter två år blivit en tradition! Receptet från ifjol HÄR.
Till det ville Frun ha gröna ärter och jag gröna bönor, som Frun nog misstänkte att var ärtordel det med... Och så blev det lite ris med lök. Och lite av såsen och lite av morötterna i skyn... Och ett glas Julienas. Det är ju även det en gammal JULtradition. Medsläpad från Frankrike :)
Så blev det en osttallrik med tre portugisiska ostar och en frans Emmenthaler.
Till efterrätt blev det sedan en hel del... I sydfrankrike ska det ju vara 13 sorter och det hade jag lite tagit inspiration av och tillagade ris a la Malta. Plockade fram Mimos de Óbidos(se tidigare inlägg), kanapéer, "pepparkaka" från Loire (mjöl 26% smör, socker, ägg och havssalt), praliner och tog sen en del torkad frukt och nötter. Antagligen mer än 13 sorter. Till detta ett litet glas Moskatel de Setubal. Ett portugisiskt srtakvin, som görs på Moskatel (Muskat?) och i Setubal, som ligger söder om Lissabon. Smakar som flytande gula russin. Dvs GOTT och jag tyckte det skulle passa till denna bricka. Man blir mätt!

Inga kommentarer:

Andra sidor