VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 dec. 2010

Portugisiskt inspirerad grisgryta


Hej alla mina vänner!

Någon portugisisk kokbok har jag ju inte, men man kan väl ändå försöka sig på att göra något som känns inspirerat därifrån - ja inspirationen kommer ju genom fönstret så att säga. Jag har ju sett att de inte har så mycket nötkött utan mest gris och fågel, så mitt första försök blev en portugisiskt inspirerad grisgryta.
Tyvärr har jag tappat "receptet", men jag försöker skriva ner det så som jag kommer ihåg det.
Började med att steka ca 1 kg benfritt griskött. Så hällde jag i en halv flaska röttvin, två hackade lökar, två morötter, en navett / majrova. Lite fyra kryddor - fransk version, förtsärkt med kryddpeppar och muskotnöt och två vitlöksklyftor.
Så fick detta puttra en dryg timme och jag lade en påse bönor i blöt över natten. Hade förstått kunnat göra det dagen innan... nåja. Dan efter så silade jag buljongen och kokade bönorna enligt receptet och hällde sedan i köttet och lite hackade champinjoner. Till sist hackade jag i lite färska örter, persilja och koriander.
Blev väldigt mört och mustigt och kanske det smakar såhär i Portugal :)

Inga kommentarer:

Andra sidor