VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 dec. 2010

På cafe i Portugal


Hej alla mina vänner!

I veckan besökte vi Óbidos. Bilder finns i resebloggen. Och då passade vi på att gå på Café. För ovanlighetens skull tog jag en kaffe eller snarare en espresso. Ville göra som bordsgrannen. han hade även han tagit en Pastel del Nata, som det visade sig heta. Smördegsinbakning med en fyllning, som smakade vanilj och kanel. Litet och gott. Frun tog en kopp te till sin och tillsammans blev det inte mer än 3,40.
Då började vi titta oss lite omkring va de sålde mer och köpte så hem fyra traditionella jul"bakelser" som heter Mimos de Óbidos. Det visade sig att det ju egentligen bara var det vi kallar fyllning. Hemma skulle man ju ha 5 cm sockerkaka under... Det smakade av mandel och bittermandel, vanilj och antagligen liite ägg och socker. Lite och GOTT!!!
Så tittade vi även på deras fantastiska skapelser i choklad, men de var för dyra i förhållande till innehållet tyckte vi då i alla fall.

Inga kommentarer:

Andra sidor