VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



13 dec. 2010

Mat och dryck i Rioja.

Hej alla mina vänner!

Det har länge varit en dröm att besöka Rioja och nu har det hänt. Under vår transport valde vi att pausa i Staden Haro, som ligger i västra Rioja. (se min reseblogg). I centrum fanns naturligtvis många restauranger och vinaffärer. Bredvid dörren till en affär hittade jag denna affisch gjord av många, många etiketter.
Vi valde en enkel restaurang vid torget. Beställde en Crianza 2006. Och den doftade och smakade ljuvligt. Aj, ja. Den kostade 11€ :) Matportionerna kostade ungefär lika mycket. Mört fårkött och ett smaskigt bröd till.
På morgonen körde vi lite genom vinodlingarna. Eller om sanningen ska fram så var det bog svårt att komma ut ur staden UTAN att göra det. Överallt fanns det vinodlingar och i bakgrunden såg man berg åt alla håll. Just på detta foto ser man även staden i bakgrunden.
Hade sett på kartan att floden Rio Oja skulle finnas lite västerut så jag körde åt det hållet. Snart kom vi till en ståtlig bro där det stod Rio Oja, men "floden" därunder så nog mera ut som ett dike. Vid vägen kunde vi även se att vi körde längs en av de gamla pilgrimsvägarna til Santiago de Compostela. Väldigt lämpligt eftersom ju även vi var på väg dit.

1 kommentar:

ryska kvinnor sa...

Intressanta bilder. Jag vill önska dig en riktigt God Jul.

Andra sidor