VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 juni 2011

Världens dyraste champagne - Veuve Clicquot


Hej alla mina vänner!

Igår var jag på Champagneauktion. Som synes var det en vacker dag med sol från en klarblå himmel. På hotellet mittemot Kongress-centret där auktionen skulle hållas hade man lite problem med antalet flaggor. Slutresultatet blev att hotellet ser ut att ha flyttat till Frankrike dvs den franska flaggan är längst till höger.
Men detta kan ju ses som symboliskt eftersom ju Frankrike eller egentligen några Champagneflaskor ju flyttade till Åland ca 1840 då ett fartyg med 145 flaskor ombord sjönk utanför kusten. Fartyget hittades i juli 2010. Nu har man gått igenom lasten och hittat 95 flaskor av märket Juglar, som inte längre existerar, 46 av märket Veuve Clicquot, som ju existerar bl.a. under smeknamnet Gula Änkan. Man har även hittat fyra flaskor av märket Heidsieck.
Nu var det dags för auktion av en Juglar och en Veuve Clicquot och några yngre årgångsviner, som Veuve Cliquot donerat.
Men väl inne fick vi först en mycket bra och intressant föreläsning om Champagner och champagneavsmakning av världens främste expert på området: Richard Juhlin. När vi gick in i föreläsningssalen fick vi skriva våra namn på en lapp och sedan fick 20 av ca 200 nöjet att få delta i en liten champagneavsmakning under Juhlins ledning. Jag var en av de 20 lyckliga vinnarna.
Vi fick avsmaka den klassiska torra (brut) Veuve Clicquoten. I min smak lite onödigt torr. Sedan fick vi jämföra med deras söta (Demi-sec) variant. Nå, det var ju blindprovning, men skillnaderna var tillräckligts stora, åtmintone för mig. Trots sötman var detta min favorit. Till en dessert skulle den passa alldeles utmärkt.
Som tredje vin fick vi deras årgångsvin, som kallas Le Grand Dame. Årgången var 1998. Även om det var majoritetens favorit, så ansåg jag att den passade sämst på min tunga. Kände igen doft och smak på några äldre viner vi avsmakat i Frankrike. Det är inte så lätt att åldras även för viner. Tur att man inte behövde betala 1250 SEK för att få öppna en flaska.
De, som inte var på champagneprovning fick lyssna på dykarchefen Anders Näsmans redogörelser.
Sedan var det för oss alla dags att lyssna på Fabienne Moreau, som är historiker på Veuve Clicquot. Hon kunde bla berätta att änkan Clicquot (veuve Clicquot) blev änka vid 27 års ålder och tog då över sin svärfars firma och gav den sitt namn dvs Veuve Clicquot Ponsardin.
Hon ledde företaget under en lång tid och var ansvarig för vinblandning, försäljning och famför allt avsmakning. Så i Reims så vet man att hon har avsmakat en flaska av partiet innan det avseglade.
Fabienne förklarade att de nu upptäckta champagneflaskorna är helt unika. I deras enorma källare var den äldsta champagnen tidigare från 1904. Nu har man då kanske en flaska från 1839.
Sedan hade vi en timmes paus. Tacknämligt för mig eftersom jag bara fick champagne till lunch :)
När jag kom tillbaks så var det dags för auktionen. Den hölls av styrelseordföranden för Acker Merra & Condit från USA. Först såldes sällsynta årgångschampagner från 1955, 1962 osv. 3.400 € fick de betala för en magnum från 1955.
Efter att än en gång fått se lite filmer och en repetition av dagens program så var det dags för höjdpunkten dvs auktionen av en Juglar, som till sist gick för 24.000€ och den avslutande flaskan från Veuve Clicquot, som gick för 30.000€. Nytt världsrekord.
Det är lite intressant med priset. De verkar vara övertygade om att Juglaren är äldre och ingen av de, som ropade på vinerna har ju rimligen en aning om hur de kommer att smaka. Ändå blev Veuven betydligt dyrare. Båda flaskorna lär ha gått till Singapore. De buden kom via internet.
För min egen del kan jag konstatera att det var ändå nära. Mannen, som satt framför mig gav det nästhögsta budet, som telefonombud, på båda flaskorna:)

Inga kommentarer:

Andra sidor