VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



1 juni 2011

Valborgskapun

Hej alla mina vänner!

Det har helt uppenbart varit en paus i min matdagbok. Vi har ju flyttat på oss. Det kräver både nerpackning och upp-packning. Därav pausen. Men för min egen del, dvs för att hålla matdagboken aktuell, så kommer jag nu i rätt snabb takt att skriva ner lite matminnen. För att göra det enklare, så kommer jag inte att ha så många recept utan mer som ett minne för ögat.
Det kan även hända att jag i fortsättningen minskar på recepten, eftersom de ju ofta blir upprepningar. Då hänvisar jag istället till tidigare beskrivningar.
Så till bilderna:
Jag testade igen en sparris-räk-champinjongratäng. Märkte att jag inte hade den i matbloggen, så jag fick testa mig fram. Försökte vara ambitiös och koka buljong på räkskalen, men det passade inte i gratängen. Men sparrisen kokar jag eftersom jag använder färska, och det spadet kan gott och väl sparas. Champinjonerna smörslungar jag så att de inte släpper vätskan i gratängen. Och så är det bara att tillsätta ägg & gräddmjölk och lite mjöl.

Jordgubbssäsong nr II har vi nu bakom oss. Av en slump så kom jag på en osannolik kombination; svartvinbärsmarinerade jordbubbar med lite råsocker. Sen låter jag dem sinna av och blandar ytterligare en annan likör el Malaga i marinaden och slår den i ett glas bredvid. Det blir somrigt gott!

Det har ju nu blivit en tradition att tillreda kapun till Valborg. Även denna gång var tuppen någon vecka för ung, men det gjorde ingenting. Tillredde enligt Monets recept och lika gott som alltid. För att inte tala om hur många sopper det sedan blir på skrovet!
Ostbrickan blir ju inte sämre ute med trevligt utsikt :)

Jag saknar redan de franska bakelserna och den portugisiska likören.

Inga kommentarer:

Andra sidor