VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 juni 2011

Snigar, vildsvinsfilé och den sista osttallriken för denna gång


Hej alla mina vänner!

Äntligen har jag fått tiden att plocka fram de sista minnena från Frankrike för denna gång. Ni kanske minns att jag köpte några snigelpannor på en loppmarknad. Tyckte det var dags att testa dem. Små och trevliga. Denna gång lite fusk, efetrsom jag köpt dem färdigfrusna. En lyx, som man lätt kan unna sig i Frankrike. Går t o m att köpa på lösvikt till ungefär samma styckpris i påse med typ 20 stycken.
Vi hade ju haft ett litet "problem" med frysen, dvs att ekorren hade varit lite väl flitig. Lätt hänt när man köpt grisfilé på special, en bunt vaktlar på special, en kapun till Valbord, fått lite fasaner, vaktlar och vildsvinskött... Nå hur som helst så hade jag stenkoll de sista två månaderna. I princip inköpsförbud på kött. Enbart fisk fick köpas. Men slutresultatet vara att vi inte behövde klämna efter oss mer än två små vaktlar och en burk kapunsoppa.
Och sista kvällen kunde vi avnjuta den sista biten av vildsvinsfiléen. Som synes försökte vi vara lite internationella med ett spanskt vin. Självklart inte från någon lokal supermarket utan från en supermarket på väg från Portugal i februari. Där fanns mycket olika sorter av spanska viner OCH de var billiga!
I skymningen, som nu här uppe i den ljusa nord känns främmande, kunde vi slutligen avnjuta vår sista lilla ostbricka. Jordgubbarna tog vi traditionsenligt inne i slottsflygelvärmen.
Nu är vi som sagt "hemma" igen, men reser ner till hösten. Under sommaren kommer jag även att ha lite inlägg från middagar här, inklusive mitt test av den nya gäddkastrullen.

Inga kommentarer:

Andra sidor