VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



13 juni 2011

Viner i affärer i Frankrike.


Hej alla mina vänner!

Ni har ju alla säkert förstått att man in Frankrike (Portugal & Spanien mm) kan köpa viner i vanliga mataffärer. Det finns speciella vinaffärer. De är sällsynta och är väl mest till för turister, eller för riktiga samlare. Vi köper aldrig något från dem, för de är dessutom betydligt dyrare.
Men även för en vinälskare, så finns det fördelar med den nordiska monopolkulturen. Priset är visserligen 2-3 gånger högre, men det finns ett mycket brett sortiment om man ser till länderna.
I Frankrike (ex Loiredalen) så finns det ju tiotals viner från Loiredalen. Prisnivån ligger från 3€ och uppåt. Det finns även viner från resten av Frankrike. Inget problem att hitta viner från Alsace, Languedoc eller Bordeaux. MEN att hitta ett vin från Chile, Spanien, Italien osv är INTE lätt.
Med dessa två foton har jag försökt visa hur en vinhylla ser ut i en normal supermarket.
Den första visar en vinhylla för vanliga viner. Sen har de en nästan lika stor för mousserande och en hel del starkviner och det de kallar alkohol, dvs whisky, gin, renat.
Den andra bilden visar de UTLÄNDSKA vinerna. Jag brukar säga att om man har tur, så kan man hitta fem olika utländska viner. Oftast till ett pris, som är högre än på monopolet hemma. Gissa om det då är stor eftersfrågan på dem? man undrar snarare att de alls ids.
Jag tycker mig kunna räkna till tio olika märken på detta foto. De till vänster på alla rader är ju franska!

Inga kommentarer:

Andra sidor