VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



23 juni 2011

Äldsta champagnen och falsk getfilé


Hej alla mina vänner!

Det är ju inte alla dagar man har möjligheten att vistas i samma lokaler som världens äldsta champagne. Vad skall man då dricka när man kommer hem? En ung champagne? Nej, jag valde att avnjuta originalet, dvs ett mousserande från Limoux, där man enligt legenden upptäckte metoden att tillverka bubblande vin på flaska. Det var i en kloster i St-Hilaire. Senare som en kollega från norr på besök, nämligen Perignon. Han anammade tekniken som nu kallas champagnemetoden.
Det finns tre varianter av mousserande i trakten nuförtiden. Crémant de Limoux görs på chardonnaydruvan. Blanquette de Limoux görs huvudsakligen på deras gamla druva Mousac. Sen görs ytterligare Ancestrale de Limoux. På gammaldags vis dvs man gör det sött och låter det inte jäsa ut. Alkoholhalten blir då ca 7%. Världens äldsta champagne hade gjorts just på det sättet dvs det är mycket sött.
Till vinet blev det en liten improvisation med rökt skinka, vaktelägg och den nästan obligatoriska örthollandaisen.
Den andra improvisationen är falsk filé av get dvs stek. Lite ugnspotatis och vitlökssmör. hemlagad svartvinbärssylt och en stuvning på apelsinsopp.
Från källaren hade jag med varsam hand burit upp en Rioja. De kan nog göra viner där, men så är det ju fransmännen som lärt dem.


Inga kommentarer:

Andra sidor