VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



17 juni 2011

Tillbaks bland abborrarna igen!


Hej alla mina vänner!

Som ni förstått så är vi tillbaks bland abborrarna igen. Ligger lite efter i matbloggen, men försöker ta igen det. Ibland kommer det lite abborre, men om man lägger till lite kräftstjärtar, en örthollandaise och lite ägg, som värpts av hönor, vars tupp bor inom hörhåll så blir det riktigt bra. Man ska ju bo några månader om året i Öppna Landskap med tuppar inom hörhåll enligt Ulf Lindell.
Sen hade vi lite get i frysen och när det ju är lite svalt mellan varven, så passar det ju bra att tillreda en gryta. Principerna är de samma som mitt prisbelönta fårrecept, som ni kan klicka på till vänster. Använder dock röttvin och lite kraftigare kryddor. Detta gör att en Crozes-Hermitage sitter som hand i handske.
Som tur var, nej. Lycka måste planeras, som en god vän alltid sade. Vi hade planerat att ha goda ostbrickor hela sommaren. Så vi släpade med oss sex kilo ostar. Ostar går ju bra att frysa in. Jag skär dem i småbitar, så vi kan äta dem fredag-lördag. Sen plockar jag fram tre bitar och vi lägger till en färsk från affären. Ibland kan konsistensen ändra lite, men smaken är så gott som densamma och priset blir ca 1/3 av motsvarande i affären här, OM man nu ens skulle hitta den.
Eftersom man tar så lite av ostarna, så betyder det att då vi flyger så prioriterar vi ost framför viner. Ett kilo vin är ju bara en flaska.

Inga kommentarer:

Andra sidor