VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



21 juni 2011

Kräftstjärtar och abborre


Hej alla mina vänner!

Är flitig att fotografera maten. Mindre flitig att skriva ner tankarna. Kanske det brott på att jag har fått en ny assistent i köket: Elvira. Avsedd, som en tillfällig inneboende, men det verkar bli en långvarig sådan. Hon äter gärna kräftstjärtar, abborre, gädda, gös, får, get åtminstone. Det är ju så att en gryta blir bättre med en assistent. Det är ju lätt att inte pusta tillräckligt noga. Men har man en på golvet som tar hand om resterna så går det bättre. Samma är det med ex abborrfiléer. De blir bättre om man byxar och ger resterna åt Elvira.
Ytterligare varianter på förrätt syns här med kräftstjärtar och lokala ägg, mörkt bröd med ost och lite sallad och ris. Färggrannt igen.
När man sen igen får några abborrar, så är det ju bra om man råkar ha lite färskpotatis och champinjoner i kylen. En örthollandasie vispar man ihop medan fisken steks. Enkelt och gott!
Från källaren hade jag burit upp ett vitt Rhônevin. Lite ovanligt för oss, men det borde testas oftare. Riktigt gott.

Inga kommentarer:

Andra sidor