VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



19 juni 2011

Enkla rätter med kräftstjärtar i syrenernas tid


Hej alla mina vänner!

Jag, liksom många andra, har säkert märkt att ju fler kokböcker man har, desto mindre använder man recept. Just nu har jag en period när jag egentligen inte använder recept till förrätterna utan tar vad som råkar finnas i skåpet. Det är ju huvudrätten jag tillreder, enligt vanliga principer, men utan att slaviskt följa ett recept. Varje tillredning blir ett experiment kunde man säga. Sen gör man i ordning en liten ostbricka, som får stå varmt medan vi äter de två första rätterna. Avslutningsvis väljer vi choklad eller glass. Nog är det lätt att få ihop en trevlig fyrarätters;)
Ser jag nu på detta foto, så kan jag se att vi hade kräftstjärtar i kylen. En bra början. Sen har vi naturligtvis karljohanssvampar i frysen och då kan man göra en liten stuvning. Lite ris är lätt att fixa. I vintras köpte jag något som hette Açafrão i Portugal. Sökte efter saffran och blev visad på detta. Enligt priset helt klart inte saffran, men riset blir gult. Antagligen gurkmeja. En trevlig souvenir hur som helst. Avslutningsvisa hade jag plockat lite gräslök på trappan. Denna rätt hade vi som huvudrätt, men lite mindre så blir den även en förrätt. Ett glas vit Graves är alltid gott. Kostar drygt 4€ i Frankrike.
Den andra improvisationen utgår även den från kräftstjärtar, eller var det sillen? Sillen är lite kul. Det är fransk löksill. Vi gillar den. Kanske beroende på namnet. Men den är allt annat än fransk. I Frankrike äter man inte salt sill nämligen! Hittade en gång en marinerad sill, som vi köpte och den var söt, inte salt. Och det blev inget andra köp...
Vi hade släpat hem lite vaktelägg, som jag krönte med lite Kalles kaviar. Lokalt mörkt bröd fick sällskap med färskost och en hårdost. Det enda jag gjorde var en enkel örthollandaise. Ett salladsblad och en paprikaring gjorde att den tallriken såg riktigt trevlig ut också.
Stekt kycklingfilé är gott. Och den blir ännu bättre med en svampstuvning och lite rödvinbärsgelé och det välbekanta gula riset, som man ju naturligtvis lagar för flera kvällar.
Ett vin från distriktet Dao i Portugal hade jag valt som omväxling.
Ostbrickan har fått sällskap med mitt hembakta bröd, som denna gång lyckats riktigt bra. Där använder jag recept, dvs luntar på en lapp, som jag satt innanför en skåpdörr. 250 gram mjöl, ev ink kli. 157 gram ink ev 10 gram olja. 1/6 paket jäst och en knapp tesked salt. Jäser det först över natten och bakar ut det på morgonen. Ibland fuskar jag och bakar ut det direkt på morgonen, dvs när jag glömt det på kvällen... Lite fikonsylt brukar passa bra med ost.

Inga kommentarer:

Andra sidor