VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



18 maj 2009

18.5 Bouferreavslutning


Hej alla mina vänner!

Efter några dagar med blandat väder så har vi igen strålande sol och mot +25 grader, så i morse kunde vi sitta ute i vår lilla trädgård (som är en liten del av hela parken) på vår frukost. Ikväll blir det nog den sista middagen där ute. Årets första färska körsbär kommer vi att mumsa på.
I lördags blev det först en liten tallrik med sallad, kapris, gurka, räkor, de små vakteläggen – vi har inte tröttnat på dem heller! - och en liten hemlagad hollandaise med det sista av den torkade dragonen hemifrån.


Till huvudrätt blev det rådjursfileén, som vi ju hade fått av slottsvärdarna tillslammans med en sylt av coing, som de heter. Nånslags plommon tror jag. Tillsammans med tagliatelelrna hade jag lagt lite slätbladig persilja som jag hittat. Finns en ”häck” av dem här. En liten rosmarinbuske har de även. Det är inte så lätt med matlagningen när man har typ tre kryddor och det som tidigare hyresgäster lämnat efter sig. Aj, ja vi hade ju lite blandad skogssvamp i frysen. Det hade vi hittat i en affär. Saint-Emilion från Bordeaux brukar passa till rådjur.

På min promenad igår när jag till sist hittade den lilla etangen / insjön ca 2 km från slottet så stötte jag på ca fem rådjur.
Efter ostbrickan plockade vi fram chipsen och satte på TVn. Den ena kanalen visade frankrikes svar på Vem vill bli millionär? och den andra kanalen hade en annan frågetävling.

Så vi satt istället och diskuterade om vi skulle komma tillbaka hit och när och hur länge. Eftersom vi ju inte brukar resa bara en vecka så blev diskussionen lång, men igår skrevs kontraktet under och det betyder att vi kommer att tillbringa fler veckor och veckoslut här.
Det var första gången, som någon skrev under ett kontrakt på slottet och det var även första gången som vi under en resa bestämt oss för nästa resa. Men det känns ju tryggare så när vi vänder hemåt nästa vecka.

Inga kommentarer:

Andra sidor