VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 maj 2009

5.5. En enkel picnic vid Sâone i Tournus











Hej alla mina vänner!

Vi hade två mål för vår utflykt denna dag. Först skulle vi besöka Tournus, som vi enligt videon bevisligen besökte för 15 år sedan när vi senast var i Beaujolais. Då var Frun fascinerad av en grön växt, som vi såg på ett av tornen bredvid kyrkan, som vi då inte orkade besöka.
Vi inledde besöket i staden med en liten picnic vid floden Sâone, som rinner genom staden eller snarare bredvid. Eftersom departementsgränsen går längs floden, så betyder det, som vanligt, att staden eller bebyggelsen på andra sidan tillhör en annan stad. Floden sammanstrålar ju som bekant i Lyon med Rhône och kallas Rhône när den sedan rinner vidare söderut mot Medelhavet. En blick på kartan visar att Sâone är betydligt längre än Rhône före Lyon, så egentligen borde ju floden heta Sâone istället söder om Lyon?!
Nå hur som helst så sitter jag vid floden och funderar över vår resa och vad vi saknar här. Egentligen är det bara en sak: Vatten och en solnedgång vid vatten. När vi kommer hem igen så kommer det att vara betydligt fler saker vi saknar härifrån. Det är redan helt klart.
Men när jag ser husen mitt emot så slår det mig att redan en lite bredare flod kunde ersätta vattenkänslan. De små träsken i Dombes gjorde det nog definitivt inte!
Staden är liten så vi har deras stora klosterkyrka runt hörnet.
Så småningom visade det sig att den stora växten hade dött, men kyrkan stod ju kvar. Den kamouflageklädda ”ynglingen” på bilden är nog jag! Fler bilder från den vackra kyrkan kommer som vanligt senare i resebloggen!
På väg hem besökte vi även Brancion, som kallas örnnästet. Fotot är taget uppifrån den lilla byn.

Inga kommentarer:

Andra sidor