VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



31 maj 2009

En skinkbaquette på 8.000m höjd



Hej alla mina vänner.

Den sista måltiden under vår resa blev en (obs) skinkbaquette. Ovanför Holland tror jag. Den lilla vinskvätten var från Syd-Afrika. Symboliskt så var det en blandning av Sauvignon Blanc och Chardonnay eller som jag säger som ser viner i Frankriekperspektiv så var det en blandning av Loire och Bourgogne. Det passade bra.
Nå stavningen av brödet fick flygvärdinnan en liten anmärkning om, och hon sade att hon skulle försöka få stavningen mer fransk. Tyckte själv efter 2,5 månader i Frankrike att man i planet från Paris borde kunde stava brödet rätt!

Måltiden var enkel, men vi hade ju redan planerat att nalla lite av den medsläpade kalvfilén på kvällen och att ta lite av ostarna innan de skulle frysas in.
Ja, det kan ju vara någon som undrar varför vi flög hem när vi tog bilen ner. Orsaken är ”enkel”. Vi var och firade vår tredje ”helg” på slottet, dvs vi körde från Beaujolais till Loire på fredagen och övernattade på slottet där vi hade bott en dryg vecka. Sedan parkerade vi bilen i ett garage på slottet. På morgonen fick vi skjuts till Tours och därifrån åkte vi tåg till Paris-Charles de Gaulle-flygfältet för att fara hem.
För katten blev det första gången, som han fick flyga. En stor upplevelse för honom, som ju är van att lufsa omkring i en liten by med något dussin personer - de flesta har inte ens sett honom. Charles de Gaulle-flygfältet är stort för alla, men det var skoj att se när han satt i sin lilla svarta nyinköpta lilla bur - där han ju inte syntes - och hur ögonen for åt alla håll och hur han insöp alla de nya dofterna.
I höst far vi ner per flyg och fortsätter vår upptäcktsresa i Frankrike. Varför köra >500 mil på sex dar när man kan flyga på två istället istället? Faktum är dessutom att flygstolarna drar mindre än hälften av det bränsle som bilen drar per mil och resan kostar hälften mindre.

Inga kommentarer:

Andra sidor