VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 maj 2009

2.5. Helgen hemma











Hej alla mina vänner!

På väg hem från fågelparken for jag in i den enda charkuteriaffären de hade i staden Villars-les-Dombes där ju parken fanns. De hade inte ”normala” grodlår utan smördegsinbakta med lite vitlöksmajonnäs. Det tyckte jag lät som en bra introduktion för Frun så jag tog två stycken som vi avnjöt på förstamajmiddagen.
Till huvudrätt så blev det kalvschnitzel, tagliateller, svampsås och det jag kallar grav-vin. Det är ju inte så lätt med franskan och dess uttal. Och de utelämnar ju alltid en eller flera bokstäver i slutet av orden. Så då borde ju Graves Vin rimligen bli gravvin!? Ett mjukt och gott vin från Bordeauxområdet, som till vår lycka här inte kostar mer än drygt 4 €. Om man ser till monopolets prislista så verkar transporterna vara osedvanligt dyra från den delen av Frankrike. Tyvärr.
Nå sedan fick vi fara ett stycke vidare hemåt från fågelparken innan vi bredvid rondellen med grodan, som jag visade nyligen, hittade en supermarket och där kunde jag införskaffa två påsar frysta grodlår, som det heter, men som ni kan se så är det nog nästan hela grodor. Om jag förstod receptet rätt så skulle de stekas fem minuter per sida (eller côtes, som de skrev) och strös med finhackad vitlök och lite persilja. Nå vi hade bara gräslök i rabatten, så det fick gå med det. Med ett glas maconvin så slank de ner snabbt i alla fall. Nästa gång tror jag att jag vågar servera lika många åt Frun som åt mig. (Men säg inget åt henne ännu!)
Nå, som ni ser så tyckte jag att en valborgshelg även borde innehålla en liten brunch i bersån, med ett glas mousserande. Hittade ett trevligt mousserande vin med 6% alkoholhalt. Något dyrare än mjölk och med den varma majsolen som låg så blev det en trevlig sen frukost i trädgården. Som vi väl förstått vid det här laget så kan jag gott och väl servera citronpaj två gånger om dagen.
Ny helg och nya ostar. Denna gång blev det en ost, som vi ju kan få hemma till rimligt pris och rimlig kvalitet: Racletten. Den kostar ändå halva priset här och har lite bättre smak...
Sen hade jag valt en Epoisse, som lär ha varit favorit för en av tre musketörerna. Denna gång var vi inte nöjda med smaken. Trots att den var smaksatt med marc de bourgogne. Tredje osten blev en ”ny” mögelost från Auvergne. De tycks ju ha hur många som helst. Denna gång hette den Fourme des Monts Yssingelais. Inte lika bra som den senaste nykomlingen, men hade man fått den hemma till samma pris så hade man väl stått på låset nästa morgon. Vi börjar notera att vi börjar bli avtrubbade. Borde väl fara hem och smaka av ostarna där en vecka...
Lite nya klassiska rosor blev det igen som ni ser. Om jag inte visat den lilla rosmarinplantan så ser ni den nu! Nå vindruvor hör ju lite till. Det var någon som undrade om jag inte hade någon fransk ordbok. Det har jag, men jag tittar inte så ofta i den! Och orden är knepiga att stava, och ordbehandlingsprogrammet klarar inte heller av dem!
Kunde nu i alla fall önska bagarfrun, och granngubben som jag råkade stöta på en trevlig valborg. Det heter bon nuit de Walpurgis. Det betyder att valborgsmässoafton heter valborgsnatt på franska. De log och vekade förtå min hälsning, men jag undrade naturligtvis hur mycket de vet om en nordisk sedvänja i Frankrike.

Inga kommentarer:

Andra sidor