VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



25 maj 2009

Normal matblogg igen?!

Hej alla mina vänner!

Under vår Beaujolais & Loire-resa så har matbloggen förvandlats till en mat & reseblogg. Nu blir den igen en normal matblogg. På resebloggen kommer jag fr.o.m. nästa vecka att sätta ut bilder och texter från våra utflykter, erfarenheter och minnen från resan.
Denna gång blir ändå lite annorlunda eftersom vi ju inte är riktigt hemma även om vi har hemester. Några utflykter eller picnicar har vi inte gjort. I fredags var vi till Chaufailles en mil bort och handlade och i lördags var jag dit och simmade. Typiskt att det nu skulle bli +33 då vi inte längre har någon bassäng!

Nu (måndag) är vi till en col / bergspass en mil bort för att besöka närmaste internet. På väg hit for vi till Rhônedepartementets högsta berg på drygt 1000 meter. Ligger inom joggingavstånd och kallas inte utflykt & kräver ingen picnic.

I lördags satt vi ute och åt. På gränsen med en temperatur på +28, men det gick ändå att sitta ute i skuggan. Förrätten blev en enkel sallad med paté, sallad, rädisor och min egen franska dressing.
Vinet blev ett symbolisk val. Ett glas Puilly-Fumé. Ett vittvin gjort på Sauvignon Blanc. Vinet, liksom vi, vet inte riktigt var det hör hemma. Vi befinner ju oss fysiskt i Bourgogne, men våra tankar är i Loire. Vi var ju där 10 dagar och så har vi ju planerat en resa dit. Därför går våra tankar ofta dit. Vinet i sin tur är odlat i Bourgogne, dvs öster om Loirefloden, i närheten av den lilla staden Puilly-sur-Loire, söder om Gien. Men det räknas till Loirevinerna och nämns tillsammans med ex Sancerre, som ju ligger i Loiredistriktet på andra sidan floden.
I bakgrunden syns våra penséer, som ju även de flyttat tillbaks. Vi valde att ta lite lågbudgetblommor dvs syrener från diket uppe på ett bergspass vi passerade och en gul växt, som jag inte vet vad den heter, men som blommar så vackert överallt längs vägarna.
Huvudrätten blev grisfilé med hemlagad hollandaise-sås med gräslök från gården och rosmarin från fönstret. Till detta smala tagliateller från Alsace och coing-sylt, som jag fick av slottsfrun. Vinvalet blev en röd Anjou Village, som vi hittade på vinmässan i Mâcon. Gjort i närheten av Angers i Loire på Cabernet Franc och lite Cabernet Sauvignon. Årgången var 2005. Ett bra vin tyckte vi.

Osttallriken, tog jag ingen bild av, så jag sätter den som jag hoppade över. Tänkte ju skriva när jag hittade anteckningarna, men de är fortfarande borta! Men där finns nämligen två av de ostar vi hade: Caprice des Dieux, en mycket mild, krämig ost, som vi ju hade ett paket kvar av! Sedan blev det samma nötost, som syns på bilden. Vad den heter vet jag när jag hittar lappen... Som tredje ost blev det Bleu de Laqueuille. En av mina favoriter. Ca Roquefort. Damen uttalade namnet Laköj! Så ueuille blir tydligen öj. Som jag noterat tidigare så använder nog fransmännen lite onödigt mycket trycksvärta!

Efterrätten blev enkel även den. Färska björnbär, aprikoser och körsbär med en klick crème Chantilly dvs vispgrädde med vaniljsocker. I bakgrunden syns både vår Devil och Ming, som är värdinnans huskatt.
På söndagen hade vi +35 i skuggan.



Inga kommentarer:

Andra sidor