VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 maj 2009

7.5. En sista pic-nic i Beaujolais





Hej alla mina vänner!

Vi hade enligt planerna tänkt ta en tur till Autun, som vi ju missade senast vi bodde i Bourgogne, för att det var för långt bort. Då bodde vi väster om Chablis. Men även nu blev det för långt till sist. Det skulle ha tagit ca 1,5 timme en väg och ”tyvärr” så verkar staden ha en massa intressanta sevärdheter. Så vi får ta det någon gång när vi bor i mellersta Bourgogne. Vi tänkte titta lite på Haute Côtes de Beaune på väg hem.

Så jag bestämde att vi skulle ta en sista tur i Beaujolais. Det är ju 15 år sedan vi senast var dit och vem vet när vi kommer hit igen? Även om det är fantastiskt här så är ju ”problemet” att Frankrike är stort!
Så var det ju det att vi ju aldrig hittade den klassiska kvarnen i Moulin-a-Vent när vi var på vintestivalen. En orsak var antagligen att det regnade och sikten var lite dålig.
Vi tog lite nya vägar, alla lika vackra och hamnade igen längs det som jag fortfarande anser att är en av de vackraste vägarna vi kört i Frankrike. Försökte hitta lite mat på vägen. Men ex Chenas som visserligen har 10 caves (vinkällare) där man kan avsmaka / köpa viner så har inte en enda livsmedelsaffär! Till slut hittade vi en liten affär i Fleurie några minuter innan 12.00 dvs då ju allt stänger innan vi for vidare till Moulin, som jag nu visste att låg söder om Chenas.
De hade lovat +26 grader, men min logik sade mig att det måste finnas skugga på någon sida om en kvarn och att den rimligen borde finans på en liten höjd och då kanske det fläktar lite.


Och helt riktigt. Norr om (! : ) ) kvarnen så hittade vi skugga för två och visst fläktad det lite även om bilens mästare visade +28.
Så jag kunde klocka fram en paté en croute (?) dvs inbakt pate, lite hemlagad sallad, en bit ost och lite bröd och en rejäl bit choklad. I bakgrunden syns lite vinrankor.
Den moussernade Cremant de Loiren lade jag naturligtvis med bara för att mitt stilleben skulle se snyggare ut. Vem kan nu avnjuta något sådant när man sen ska köra vidare??
Så småningom fick vi även sällskap av ett äldre par från norra Frankrike, som var på en turné via Champagne via Bourgogne ner mot Chateauneuf de Pape. Underliga människor. Har folk inget nyttigare för sig!? Men de var tvungna att sätta sig i solen eftersom skuggan ju var upptagen. Men det gjorde att vi kunde få ett foto med oss båda framför kvarnen i vindistriktet Moilin-a-Vent, som ju fått sitt namn av den. M-a-V betyder helt enkelt väderkvarn enligt min ”stora” ordbok! Den som känner oss privat, så kan antagligen lista ut varför jag ville få detta foto, vilket jag även på min lilla brutna franska försökte förklara för fotografen.


Men detta var vår sista egentliga utflykt / picnic i Beaujolais på denna resa. Efter att vi kommer tillbaka från slottet i Loiredalen, så kommer vi inte att fara längre bort än till mataffären under vår lilla hemester.

Inga kommentarer:

Andra sidor