VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



7 maj 2009

3.5. Helgpicnic i eller vid Cormatin.
















Hej alla mina vänner!

Vår vistelse börjar närma sig sitt slut och vi hade ju planerat att ta vår avslutande söndasgutflykt till ett av de stiligaste slotten i närheten: Chateau de Cormatin. Det ligger ca 5 mil norrut och på vägen kunde vi även passera Cluny än en gång.
Slottet byggdes i början av 1600-talet och kallas för renässansslott, men jag tyckte nog att det såg mer neoklassiskt ut. Alla andra renässansslott har ju rejäla torn, som är ett rudiment av försvarstornen på 1400-talet. Detta var (eller åtminstone har varit innan bränder och raseringar) helt symmetriskt och hade endast diminutiva torn.
Det var omgivet av en vallgrav, som nog var där av estetiska skäl. Sedan hade man även restaurerat en stor del av den överdådiga parken med både svarta och vita svanar och ett förtjusande litet lusthus. Betydligt fler bilder kommer så småningom i resebloggen.
Jag hade ju sett lite bilder tidigare och hoppats att vi kunde ta en picnic i parken även om slottet hade lunchstängt. Och mycket riktigt, vi kunde komma in och titta lite på parken innan vi bestämde oss för att avnjuta vår enkla måltid under en jättestor ek ca 40 meter från slottet och med utsikt mot lusthuset.
Smördegsinbakad skinka och en fouguettes (?) nåt som såg ut som en inbakad pizza fick inleda måltiden tillsammans med ett glas vit bourgogne, som var buteljerad i Buxy, som ligger två mil bort. Och, ja efterrätt blev lite citronpaj. Jag hade nämligen köpt hem en hel paj till helgen!
Vi satt i skuggan av eken, men värmen och dofterna gjorde att vi fick en föraning av försommaren. En bofink sjöng ivrigt uppe i eken och gräset var delvis klippt och det gav ju de välbekanta dofterna.
Mitt vacklande ovan i rubriken beror på det faktum att som vanligt finns det både ett slott, som ju heter Chateau de Cormatin och en liten by, som ju heter Cormatin. Det betyder att vi hade vår måltid i Cormatin, men bredvid C d C.
Som ni antagligen noterat, så har vi varit flitiga med våra picnicar. Det är vårt sätt att få vår lilla resebudget att räcka lite längre. När jag var till bilen med korgen, så kunde jag se att man även kunde äta söndagslunch ”på gatan” mitt emot på ett enkelt brasseri. Men priserna är ju inte enkla på söndagar utan menyn kostade 24 €. Så måste man ha vatten och nästan måste ha en liten flaska vin och då blir notan på ca 70 €. Det betyder att man för två enkla söndagsluncher får en veckas hyra betald, om man hyr ett hus för lite längre tid.
Så för att belöna oss för att vi hållit vår budget exemplariskt så har vi beslutat oss för en den nya trenden med en tvåveckors sk. hemester. Men istället för att fara hem och begrunda vår resa och sitta och titta på resebilder så gör vi det här. Vi har några utflykter kvar under vår ordinarie tid, men sedan kommer vi inte att åka längre än till affären och inom joggingavstånd. Så varann dag så joggar jag och varannan dag så tar jag Frun med på bil-joggingutflykt i vår vackra omgivning. Men först måste vi ju en sväng via Loiredalen, eftersom vi ju har bokat en veckas slottsboende där!

Bild 1. Slottet från picnicplatsen.
Bild 2. Den lilla dammen bortom eken.
Bild 3. Lusthuset sett från eken.
Bild 4. Slottet och eken sedd från lusthuset
Bild 5. En interiör från slottet.





1 kommentar:

Nilla sa...

Trevligt att läsa om besöket i Cormatin! Det är inte ofta slottet eller byn nämns. Jag hade ett hus i Bissy-sous-Uxelles, 5 km bort, under 17 år, 1990-2007 och besökte Cormatin så gott som dagligen sommartid så jag tyckte det var jättekul att läsa om ditt besök.

Andra sidor