VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



12 maj 2009

10.5 Omväxlande helg




Hej alla mina vänner!


Vi inledde helgen ”hemma” i Sanny. Ostbilden får komma nästa vecka eftersom ostnamnen blev kvar där. Vi behövde ju inte ta med oss allt. Och även om inte mycket blev kvar så blev ju nog ostlistan där...
Nå på fredagen så hade vi i alla fal en enkel ankmousse på salladsbädd, kokta vaktelägg, kapris och lite olivolja och dragonvinäger och persilja.
Hade köpt en rejäl bunt för drygt en € med tanke på grodlåren... Tyckte att en cremant de Bourgogne kunde passa. Som jag brukar säga: Närmast Champagne, men till en tredjedel av priset.

Till huvudrätt så blev det i princip samma ingredienser som i räk/sparrisgrängen, men kallt dvs sallad. Kokt sparris, räkor, tomat, paprika, kokt ägg, gurka och persilja. Cremanten passade fortfarande.
Efter ost och bakelser blev det dags att packa ihop.
På lördagen körde vi snett över Centralmassivet och efter sex timmar nådde vi ”vårt” slott i Loire. http://www.bouferre.fr/
Så var det bara att packa upp och inom en timme hade vi det mesta uppplockat och bordet så ut som vanligt!
Under resan hade grodlåren tinat, så jag stekte upp dem till förrätt. Eftersom ni vet hur de ser ut, så tänkte jag höja blicken och låta er se den öppna spisen, som sprakade bredvid oss. Även om det var +30 i bersån i torsdags, så var det bara +19 på lördagen. Till låren drack vi lite vit Vouvray, som vi fått av slottsherren som välkomstgåva! God!

Till huvudrätt blev det boeuf bourgignonne, som ni ju vet hur ser ut så jag sätter ett foto av utsikten från min sida av bordet. Vi har ju slottsgården på ena sidan om salen.
Vinet, blev en Crozes-Hermitage, som vi hade tagit från vår tillfälliga vinkällare och osten bland annat en Cru de Savoie. Som avslutning en varsin bakelse från någon av städerna som vi passerade i Centralmassivet.
Efter att ha tillbringat 42 timmar på slottet och i parken så for vi idag på en liten utflykt. Igår var det mulet hela dagen, men idag så kom solen fram och vi kunde äta middagen ute även om det sedan kom ett rejält åskväder. Man kan inte klaga på enformigt väder här i alla fall!

På slottet har vi massor med svalor, både ladusvalor, backsvalor och tornsvalor. På kvällarna dallrar luften av alla gräshoppor som sjunger. På lördagen hörde jag även en lokal näktergal.
Idag såg vi den första blommande jasminen. Gulmårorna var fullvuxna upp i Beajolais. Och som sagt åskan dånar i bakgrunden. Vi börjar ha högsommaringredienser här, inklusive opålitligt väder!

Inga kommentarer:

Andra sidor