VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



4 maj 2009

23.4 Picnic bland grodor?











Hej alla mina vänner!

Så var det dags, trodde vi, att ha en picnic i det gröna bland kväkande grodor. Vi hade planerat en utflykt till Pérouges, som är en liten stad nån mil NO om Lyon. Hade sin glanstid på 1200-talet och har bevarats i det skicket. De brukar göra filmsinspelningar där. Bl.a. De tre musketörerna är filmad där. Mer om den staden i resebloggen så småningom.
Vi hade sett på kartan att vi väl borde fara genom Dombes för att komma dit. Det var ju där grodorna skulle finnas. Vi såg emellertid knappt till några små sjöar och de vi såg på GPSen så var utdikade, så när klockan blev tolv, så tog vi istället en picnic vid ett rapsfält med ekar runtom. Trevligt även det. Med +22 i skuggan så kändes det som en försommarlunch.
På väg tillbaks såg vi lite mer träsk, men de såg ju inte så aptitlig att ha en picnic bredvid. Men vi kommer ännu att köra till Dombes, och då ska vi åtminstone köpa grodor.
Nå en groda såg vi, men det var i mitten av en rondell. Lite humor har de i alla fall!

Inga kommentarer:

Andra sidor