VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



15 maj 2009

15.5 Inför den andra helgen pâ slottet

Hej alla mina vänner!


I veckan var vi på en liten utflykt till Loches några mil åt NO. Var lite dåligt påläst och trodde att vi ”bara” skulle besöka ett kungligt slott, men vi hittade även en medeltida stad med dubbla ringmurar och ett (försvars)slott från 1000-talet, och jo en kyrka från 1030...Ni kan ju gissa vem som gick upp längs metallstegar och spiraltrappor för att få uppleva utsikten från 36 meters höjd efter att ha varit nere i fängelsehålorna 56 meter längre ner.

Vi valde att ta vår picnic, som ju ”finansierar” /möjliggör en längre resa i en av de vackraste parker vi sett på denna resa så att vi kunde se staden ovanför.
Måltiden bestod av hemlagad sallad, några praliner och uppvärmd smördegsinbakad kycklingpstej och en skinkquiche. De sista hittade vi i boucherie du Donjon innanför murarna. Missade att ta med en illustrationsflaska, så det blev bara två vattenglas. Medge att det ser lite tråkigare ut på det sättet!
I boucheriet så råkade jag få ögonen på en St-Maure de Touraine, som jag måste köpa eftersom jag såg det namnet på en vägskult utanför staden. Kunde sen se att tillverkningsorten hade samma postnummer som Loches, så denna gång är osten lokal. Då vi åt den i Beaujolais var den det inte.
Massor med bilder och upplevelser från staden i övrigt kommer naturligtvis så småningom i resebloggen. Ett av de trevligaste besöken på denna resa.
Så visade det sig att de nästa gästerna här på slottet kommer först inkommande torsdag, så vi förlängde vår vistelse några dagar innan vi kör tillbaka till Haute (Åå) Beajoulais.


Men lugnet och parken (se foto) är nog värt den lilla extra (dubbla) hyran! Parken är på 46 hektar, varav ca 5 hektar kring slottet är klippt. Sen lär det finnas en liten etang (insjö) men den har vi inte hittat ännu.

Ostarna i helgen blev repris på Brie de Meaux, Bleau d’Auvergne (nu inte lokal) och en nötost som hette Saint Julien. 55% fetthalt, men väldigt krämig. Tillsammans med getosten blev det kanske den bästa brickan vi haft! Hmpf, vi testade den ”lite” igår, nämligen.

Vi var och tittade lite i den lokala mataffären eftersom vi hade glömt att köpa mjölk åt katten. Då hittade jag en ”påse” mjölk från byn, farmpaketerad. Kostade 80 cent, vilket ju är billigast hitintills, även om min cider ännu är billigare! Brödet, en Flute, på 400 g kostade 1.04. Den årliga Chipsen är införskaffad inför finalen i morgon. Då tänkte vi titta på fransk TV! OM den nu visas på de två kanaler vi har till förfogande. Citronpajen har jag inte bakat själv. Vågade inte ta den ur paketet för slottshunden Attende är INTE pålitlig när det gäller sådant som kan ätas. Däremot är han en trogen vakthund, som sitter utanför vår dörr och skäller på alla som kommer utom på oss. Dvs han skäller även på postbilen och slottsherren!
Om någon tycker att penseerna ser bekanta så är det helt korrekt. Vi kunde ju inte lämna dem efter oss en vecka för att torka ihjäl. Min tanke är att vi ska ta dem med hem!

Häromdagen var jag nyfiken nog att fråga slottsfrun vad det kunde kosta om man ville stanna lite längre en annan gång. På kvällen kom de båda över och gav ett mycket intressant första bud, så nu har vi begärt ”offert” för en vistelse nästa läsår.
Medan vi smuttade på ett glas cremant, så kom ett rådjur springande i parken. Efter besöket kom de tillbaka med en rådjursfilé, så sen var det bara att köpa hem lite Saint-Emilion så att vi har något att släcka törsten med innan finalen. Då har vi kanske fått sista priset för en ny vistelse här på slottet. Så kanske det blir fler helger här så småningom!

Inga kommentarer:

Andra sidor