VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



16 apr. 2009

10.4 Långfredagspicnic




Hej alla mina vänner!

Jag hade ju försökt hitta någon klassisk konsert genom att besöka Turistbyrån i alla städer vi besökt, men inte lyckats. Så vi bestämde oss för att göra en egen.

Vi for till Cluny, som ligger 4 mil norrut och som en gång i tiden var Europas största och mäktigaste klosterorganisation, med över 1.000 kloster runt om i Europa. De hade över 10.000 munkar och organisationen var mäktigare än de flesta stater under medeltiden. Formellt tillhörde väl även Arn denna organisation om jag förstår saken rätt.

Klosterområdet omfattade ca 15 hektar (se modellen) och deras kyrka var den största som Europa hade sett och har ännu endast överträffats av Peterskyrkan i Rom.

Tyvärr har stora delar förstörts eftersom delar av kyrkan användes som stenbrott efter revolutionen... Men som historiskt minnesmärke är den värd att besöka ändå. Mer om besöket senare i resebloggen.

Eftersom hela området stängdes kring lunchtid, så var vi tvungna att ta vår lilla lunch utanför murarna med utsikt över det största av tornen. Vi avnjöt en varsin varm quiche, med lite sallad och ost och bröd. Till detta hade vi ett glas vitt Macon-Verze från en by ca 8 km bort. I närheten hade vi även ett gäng ungdomar, som ville picnica i samma område. Vi hade även utsikt över ett profant hus från början av 1500-talet.

Kanske inte rätta dagen för en picnic, men å andra sidan så kunde man tänka sig att utan den historiska långfredagen så hade detta enorma byggnadskomplex aldrig byggts och man bröt nog brödet och drack vin även då. Ost minns jag inte att man nämnde, men någon modernitet måste tillåtas.

Vi lyssnade till Faures Requiem, som jag hade med i liten CD-spelare med högtalare.

Hela dagen blåste det rätt friskt, men med +20 i skuggan så var det ändå inget problem att sitta ute.

Inga kommentarer:

Andra sidor