VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



14 apr. 2009

7.4. Vår lokala marknad.



Hej alla mina vänner!

De flesta städer/kommuner/byar i Frankrike har sin egen marknad, och så även Sanny. Även om kommunen har ca 500 innevånare, och ”centrum” väl har kring 300..
Den är hos oss på tisdag förmiddag. Då är vi normalt ute på utflykt, men eftersom det utlovades regn så stannade vi hemma. – det kom typ 4 mm.
Köttbilen kommer 10.00 och far inför lunch. På eftermiddagen står den i någon annan liten by. Såg att den kommer från St-Christophe-en-Brionnais någon mil bort. Där har de en legendarisk äkta köttmarknad en gång i veckan - med anor från 1500-talet.
Sedan har de grönsaks- och fruktstånd, med både bra och billiga varor. Hade inte väntat mig ett sådant utbud, där jag på skoj gick för att titta. Vad sägs om äppel för 1,2 €, tomater för 1€, sparris för 7.4€ per kilo? Och kvalitén var super!
De har även en liten ostdisk, med där var mest de lokala små runda ostarna, som vi inte är så intresserade av, så jag gick över till köttbilen. Hade siktat in mig på fårkött till påsk, men det hade de inte. Men sen kunde jag inte låta bli att köpa lite grytbitar, så det blev en Beauf Bourgignonne, igen. Man måste ju ta seden dit man kommer. Chateaunef-du-Pape hade vi i ”källaren”... Råkade i misstag få tag i en från Chateau de Fortia, som vi såg när vi besökte den byn senast. Det var ju där man startade med systemet med AOC- Apellationerna i Frankrike.

Inga kommentarer:

Andra sidor