VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



20 apr. 2009

14.4 Boulangeriet i byn etc






Hej alla mina vänner!

Byn vi bor i, som vi kallar Sanny har ca 500 innevånare, varav ca 300 bor i bykärnan. Resten på bondgårdar eller i hus spridda omkring. Men som alla byar av denna storlek så har den ett boulangeri/patisseri dvs en affär, som säljer bröd och bakelser.

Traditionella baguetter kostar 82 cnt. Samma pris som när vi var i norra Bourgogne för några år sedan. Här tycks inflationen inte påverka matpriserna. Vi brukar ta en som heter farine och som är något luftigare. Farine betyder egentligen mjöl. Många kper även större bröd, som vi ofta kalalr baguetter, men som alla har sina namn. Det man hemma säljer som beguetter är nog ofta något annat, eftersom man där inte gör någon skillnad på storlek utan kallar alla avlånga vita bröd för baguetter.

Naturligtvis säljer de även croissanter, som de tar 95 cnt för. Så har de även olika söta brör med karamellsmak, chokladsmak, russin osv. Vi brukar ta en bit av det som dessertbröd till frukost.

När jag går och handlar har de redan varit igång en rejäl stund eftersom affären öppnar 6.00 och har lunchstängt från 13.30 – 16.00. Sedan är affären öppen till 20.00. Oftast står det någon och handlar när jag kommer och oftast kommer nästa innan jag hinner gå, så de har nog bra kommers. Hemma är det ju inte många som skulle gå till en affär ”bara” för att köpa ett bröd åt sig. Råkade stå några korgar med färsk bröd, så jag passade på att fota även dem.

I rummet bredvid har de en liten bar, där de även säljer tobak, så det är en sk bar-tabac. Ja, tobaken säljs ju endast över disk här. Det finns alltså inte tobak – eller för den delen godsaker – vid kassorna i livsmedelsaffärerna.

Baren har nog färre kunder. Oftast tom. Men det är klart att på fredag o lördagskväll så sitter ju byns gossar där. Och på söndag morgon sitter alltid byns äldre gentelmen där när jag går och köper våra croissanter. Det är väl kanske enda möjligheten att få dem och köpa bröd. Men det ser lite ovant ut med ett gäng gråhåriga män, som sitter och dricker vin den tiden!

I veckan var jag även till marknaden, men den var i princip flyttad, men jag provade ändå den lokala osten. De kallar den Charolais, precis som korna och det är kanske därifrån mjölken kommer!?

Till helgen köpte jag hem ”lite” sniglar. Hittade en förpackning med ca 60 individer, så nu har vi testat dem på olika sätt. Måste nog säga att när jag lagar enligt det recept, som jag har här i bloggen, så blir det bättre. De har för mycket salt och peppar och schalottenlöken har jag inte hittat.

Jordgubbarna är nu på 0,99€/ 500 g. Hade glömt att köpa creme fraishe till räkorna och gick på skoj till brödaffären för att försöka få tag i det. Tyckte att det kan jag ju på franska och frågade efter C F. Väl hemma så noterade jag att det var grädde jag fått. Men med 35% fetthalt så gick det bra till jordgubbar. Det var en liter... Creme fraishe heter faktikst C. Légère F. På franska. Vad jag nu faktiskt förstår, så betyder ju C F bara färsk grädde, vilket det ju inte är. Den är ju syrad. Någon har någongång tydligen förenklat det franska namnet för att skapa ett nytt, felaktigt produktnamn hos oss.

Den färska mjölken säljer de i plastflaskor för enkelhetens skull.

Ostarna blev Rochebaron, som är en Roblechon-ost. En vitmögelost, som vi tidigare tyckt om men som inte var lika krämig som vanligt. Sen testade vi Sainte Maure de Touraine. En getost från Loiredalen. Man ska inte bli rädd när man hör ett krasande ljud när man skär den. Den innehåller ett halmstrå nämligen för att särskilja sig från Sainte Maure de Piotou, som saknar strået! Tredje osten blev en mjuk krämig historia, som hette Chaumas och som jag aldrig stött på tidigare. Angenäm nykomling.

Så var det dags att köpa och tillreda den första pärlhönan eller pintaden, som de säger här. Det blev en blandning av kyckling och beauf bourgignonnereceptet. Jag skar bort fileerna och bakbenen. Grillade resten och kokade det sedan med salt, fyra kryddor, timjan, sariette, gul lök, morot och 2/3 röd beaujolais. (Kostar 1.55 här.) Och så fick det koka 5-6 timmar. Silade och plockade bort de få köttbitarna som fanns och lade dem åt sidan. Buljongen fick koka ihop. Smörslungade 10 delade champinjoner och några matskedar av det rökta grisköttet, som sedan fick koka en stund. Så blev buljong-svampstuvningen klar.

Så stekte jag filen respektive benen och serverade med såsen och tagliateller och prövade Loirevinet Saumur-Champigny. Enligt vissa den bästa apellationen i Loire. Kostar 4,60 här.

Inte så dum.

Inga kommentarer:

Andra sidor