VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



9 apr. 2009

Vinfest och sightseeing




5.4. Hej alla mina vänner!

Så var det dags att fara på den första vinfesten på denna resa. Det bar av till Givry i Côte Chalonnaise, som ligger väster om Chalon-sur-Saône. De har en vinfest där i tre dagar och vi valde att fara den sista dagen – eller på söndagen.

Vi valde att fara s.k. raka spåret, vilket ju blev en krokig – backig väg genom Haut Beaojolais och vidare norrut genom Mâcon, även så långt österut som vi körde så såg vi inte ens en vinplanta. Men efter ett tag passerade vi Cluny, som vi ju tänkt besöka senare. Även Chateau de Cormatin råkade vi passera, liksom några andra intressanta slott.

Vi körde genom Montagny och där kunde vi även se rejält med vinodlingar. Lite vanliga åkrar och så nådde vi dagsmålet. En liten stad, där de hade flera olika marknader och i ett runt torn vid torget, så kunde vi gå in och betala 4 Euro per näsa och få ett varsitt vinglas. Sedan var det bara att gå runt och ”tigga” vin. Vi valde denna gång strategin att ta vitt i mitt glas och rött i Fruns. Visserligen producerar de mera röda pinot noit-vin än vita chardonnay-vin, men vi ville testa båda. Och faktum var att de flesta vi tyckte om var vita.

Så småningom hade vi testat tillräckligt. Det blir svårt efter ett tag att hålla reda på vad som var bra.

Några goda tumregler på vinprovningar: När man inte längre kan skilja på vita och röda så bör man avsluta. Om man inte kan se skillnad på vita och röda så är det definitivt dags att sluta!

Denna gång hade vi turen att även få avsmaka lite Brie-ost mellan varven.

När vi var klara så var det min uppgift att gå och ”samla” ihop våra favoriter medan Frun stod och väntade. Hon hade emellertid blivit förtjust i den osedvanligt goda Brie de Meauxen, så hon köpte även en liten bit av den med sig hem.

Efteråt gick vi på en diversemarknad/antikmarknad/lopptorg och jag hittade fem kopparkastruller och Frun hittade ett tyg att göra en duk av. I veckan var vi på cykelavstånd från Vichy och då passade vi på att ta några broschyrer över deras världsberömda spa.

Vi valde sedan att ta omvägen via Saône på väg hem från vintillställningen. Det är lite längre, men det är en N-väg, som är längre, rak, platt, tråkig, men enklare. Då råkade vi passera Tournus och kunde se ett skymt av den speciella romanska kyrkan, som de har och som vi hittade på vår gamla videokassett några veckor innan resan. Vi tänkte ju fara dit igen under denna resa.

Sedan bar det av via Macon och det böljande landskapet tills vi igen var hemma.

I lördags var jag och handlade. Vi tyckte att ostlagret var lite litet, så jag köpte en Chabichou de Pitou, en getost från Loire, så vid kvällsvarden så hade vi nu fem AOC ostar att välja mellan. Tur att karaktären är stark, så att vi inte åt upp dem alla.

Inga kommentarer:

Andra sidor