VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



22 apr. 2009

15.4 Picnic i Charolles-sur-Chalaronne





Hej alla mina vänner!

Knepigt namn, men en trevlig stad.
Vi ville fara ner till dalen eftersom ju våren kommit längre där. Och visst där blommar syren, gullregn, blåregn och miljoner buskar och växter som jag inte känner till.
Hemma är vi vana vid att det i skogen finns vårblommor. Här är skogen vårblommor – eller som jag nu säger: Skogen blommar! I städer/byar/ längs vägarna finns det ju många röda och vita prydnadsträd, men vad det är för träd som blommar i skogen vet jag inte, men från ovan ser det fantastiskt ut.
Vi besökte först Villefranche-sur-Saone och körde sedan vidare till C-sur-C. Vi körde då litet utanför ett område, som heter Dombes. På en bättre bilkarta så ser man att området är täckt av små dammar, som ibland är torrlagda. Detta är grodornas paradis. Nästa vecka kommer vi att köra igenom detta område.
Vi sökte oss till en liten picnicplats vid den lilla ”floden” / bifloden till Saone. Ännu när vi senare såg den några hundra meter innan Saone så var den inte bredare än att man ”nästan” hade kunna hoppa över den.
Efter vår improviserade måltid så tittade vi oss även tunt i staden innan det var dags att köra hem. Mer om besöket i resebloggen så småingom.

Inga kommentarer:

Andra sidor