VÄLKOMMEN till min matblogg / receptsamling

Mat & vin är mina största hobbies. Skriver med recepten "inbakade", så att jag kan hitta mina favoritrecept här.
Just nu har jag en paus i bloggandet.
Bloggen har tillkommit både under våra vistelser i Frankrike (Loiredalen, Bourgogne, Normandie) och Portugal, liksom från vår faluröda skeppargård med en friggebod 10 meter från stranden.



17 apr. 2009



11.4 Lite om Påskmaten.

Var sedan och handlade till vanliga supermarketen. Salladen är nu nere i 75 cnt. Jordgubbarna kostade 1,25, chokladpralinerna är ca 30 cnt/styck, bakelsefatet vågar jag knappt nämna att det kostade 6€ för 16 små bakelser, de påskgul-röda rosorna kostade 7,5 för 20 stycken. Frun hade dessutom plockat påskliljor från trädgården. De finns nämligen inte till salu!
Ostarna är denna gång Morbier, med den karaktäristiska randen och den välkända Roqueforten, som lagras några mil västerut. Den råkade vara på specialpris, och den hade söndagsbarnet tänkt ta. 16€ per kg.
Nypotatisen blev i kylen, liksom sillen, (dvs inte på fotot) som vi släpat med oss. Sillen här påminner ju mer om tonfisk i tomatsås..
Som synes så har vi tagit med oss lite påskpynt. Lite gräsfrön tar ju inte så mycket plats i bilen. En påskduk och gula ljus är ju även skoj att ha med. Som man bäddar får man ligga.
På skärtorsdagen körde vi än en gång med våra lokala favoriter crevetterna eller räkorna. De tycks kunna ha varierande storlek. De jag nu fick tag i var 13 cm långa - känselsprötena inte medräknade. Dagspriset var 6,5€ /kg. Vi har hittat något mindre för 5€/kg. Det är nog bara att passa på. Sparrisen till förrätten hade jag ju införskaffat i byn.
Ibland tar vi liknande vin, som hemma, men till ett betydligt facilare pris. Ibland tar vi lite bättre, men fortfarande till ett lågt pris. Till påsk valde vi att prova en Pernard-Vergelesses från norra Côte de Beaune. Den kostade nästan 10€, men vilka (!!) viner man får här för det priset!! Undrar vad de bättre vinerna från trakten för 20-25€ smakar?!
På påsklördagen tyckte jag det var dags för en liten enkel Champagnefrukost. Vad ska man annars ta sig för?
Kokade fyra vaktelägg, stekte fyra. Skalade 2*4 räkor och ställde en burk crème frâise bredvid. (den kostar för övrigt 1€ för 500g här). Så lite uppvärmd, överbliven spätzle.
Fyra skivor vitt bröd och fyra skivor av deras spännande karamellbröd. Fyra olika yoghurtar, som nog ingen tog av!
Fyra glas apelsin-banansmooties. Fyra sylter, ink favoriten med fikon-russin-rom. Fyra ostar.
Fyra praliner, fyra sorters karameller, jordgubbar med fyra såser ink salmiaksåsen hemifrån. Fyra olika små bakelser.
Och till sist fyra champagneglas. Två med bubblande Badoitvatten och två med äkta vara.
Vem har sagt att alla goda ting är tre?
Hade tänkt koka fyra sparrisar och laga en hollandaise, men varför krångla till det?
(Inget foto från Champagnefrukosten – lite fantasi måste läsaren ändå ha :) )
På dagen blev det igen över +20 grader, och det känns som om vi nu börjar ha en förkänsla av sommaren eftersom vi sitter ute och äter nästan varje dag. På eftermiddagen hörde jag årets första gök. Igår hörde jag tornsvalans höga toner. För övrigt börjar det nu även dyka upp nya obekanta fåglar. Har identifierat citronsiskan och gulhämplingen, och fler väntar på sin tur.
Det märkliga är bara att löven bara delvis har börjat slå ut. Det beror antagligen på att nätterna är kalla. Däremot har vi två dagar haft +24 denna vecka.

Inga kommentarer:

Andra sidor